För att en förare från Nordmakedonien ska få köra cabotagetransporter krävs bland annat att vederbörande har ett så kallat förartillstånd. Detta kände inte det bulgariska åkeriet till. Men nu vet man – och det blev en dyrköpt läxa.
Transporten i övrigt hade trafikpolisen i Helsingborg inget att anmärka på.
– Det var ordning och reda på det mesta. Men åkeriet levde i tron förarens visum i Bulgarien gjorde honom till bulgar, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.
Polisen pratar med en representant för transportören och förklarar vad som var fel.
– Han insåg misstaget och hade därefter inga invändningar mot vårt beslut.
Efter att ha erlagt 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, kunde transporten fortsätta med annan chaufför i annan dragbil.
Under tiden cabotageärendet hanteras, vinkas en liten skåpbil in för kontrollvägning. Polisen konstaterar att totalvikten på Forden är 3 ton.
– Fordonet hade 86 procents överlast, berättar Richard Karlssons kollega Peter Ban.
Föraren av den svenskregistrerade skåpbilen fick lasta av gods för att komma ner i laglig vikt.
– Det kostade honom dessutom 4 000 kronor i böter.
Föraren fick behålla sitt körkort eftersom överlasten inte översteg 100 procent.