När trafikpolis Lars-Göran Samuelsson vinkat in dagens första ekipage står det snart klart att det handlar om en otillåten cabotagetransport.
– Den rumänska dragbilen kom till Sverige utan trailer. Syftet var enligt åkeriet att köra kombitransporter, förklarar han.
Elva transporter sedan i måndags hade chauffören hunnit med att utföra.
– Uppdragen har utförts i Skåne och skulle förmodligen ha kunnat vara kombitransporter. Om det inte vore för att dokumenten inte uppfyller kraven för kombitransporter, berättar Lars-Göran.
Chauffören berättar att han inte fått någon information om hur handlingarna ska vara utformade och vilka uppgifter som ska finnas i dem.
– Han får reda på vilka transportuppdrag han ska utföra och godshandlingarna ligger på trailrarna.
Dragbilen ägs av chaufförens son. Eftersom det är åkeriet som rent juridiskt bär ansvaret, riktas kravet på att betala förskott på sanktionsavgifter till det rumänska företaget.
– Åkeriet lyckades inte betala under torsdagen så det blev en klamp på hjulet, avrundar Lars-Göran Samuelsson.
Idag, fredag, betalades förskottet och transporten kunde därefter fortsätta med en annan, ”laglig” dragbil. Den dragbil som utfört de otillåtna transporterna får lasta en internationell transport och köra ut ur landet.