Dragbilen hade kommit in till Sverige den 11 augusti och lossat, vilket föraren kunde uppvisa dokumentation på. Därmed uppfylldes kraven på inkommande internationell last.
Det som gjorde att kontrollen ändå landade i ett otillåtet cabotage med en sanktionsavgift om 40 000 kronor, handlade om bristande dokumentation på fortsättningen av resan.
Efter att ha lossat, sade föraren att han på ett och samma ställe hos en stor aktör i Åstorp, lastat gods till två mottagare. Detta kunde mycket väl varit en helt tillåten cabotageresa. Vad blev fel?
– Han fick inte med sig riktiga frakthandlingar. Han hade åtta lappar som det stod ”delivery notes” på och på dessa saknades bland annat uppgifter om vem som utförde transporten och registreringsnummer, en del av det som krävs för att uppfylla dokumentationskraven för cabotagetransporter. Det gick alltså inte att avgöra om det handlade om en, två eller åtta transporter, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Föraren talade endast polska, men med hjälp av ett översättningsprogram på telefonen, lyckades de få honom att förstå vad som var fel.
– Föraren har ett ansvar att veta vilka dokument som krävs för den transport han ska utföra. Delivery notes uppfyller definitivt inte kraven för att få utföra cabotagetransporter, säger Patrick Zetterberg.
Det polska åkeriet kontaktades också.
– När de fick höra att föraren inte hade fått fraktsedlar med sig där han lastat, blev de bestörta, säger Patrick Zetterberg.
Medan åkeriet ordnade med betalningen, förbereddes det för en eventuell klampning, men de behövde aldrig låsa fast fordonet. Strax innan klockan 14.00 fanns pengarna på kontot. Med allt på plats, kunde föraren köra vidare.
– Han skulle till Norrköping för att åka hem till Polen igen, avrundar Patrick Zetterberg.