När yrkestrafikgruppen i Västerås natten mot torsdagen den 20 augusti var i tjänst, vinkades vid 01-tiden ett finskt 25,25-ekipage in för kontroll.
– Den unge finske föraren hade valt att först köra full tid på sitt eget förarkort, därefter bytt till kompisens förarkort och sedan fortsatt, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Vid kontroll av färdskrivaren framgick det att föraren näst intill kört nonstop i 12 timmar.
– Det gjorde att han inte hann få en längre vila än 6 timmar inom 24-timmarsperioden. Den längsta rasten han haft under dagen var inte mer än 30 minuter, säger Roger Ogemar.
Utöver detta blev han även rapporterad för fortkörning.
I ett mindre lyckat försök att bortförklara det som påkommits, uppgav föraren att det var första dagen efter semestern och att han hade råkat stoppa i fel förarkort, berättar Ogemar vidare.
Böterna hamnade på 18 000 kronor totalt, men med svensk straffreducering eftersom flera brott rapporterats, minskades böterna ytterligare.
– Som grädde på moset, antagligen till förarens lättnad, finns det även en övre gräns för vad en polisman får skriva ut i böter, vilket gjorde att slutsumman minskade ytterligare och landade på 10 000 kronor för samtliga överträdelser, säger Roger Ogemar.
Det går att skriva en rapport på samtliga brott till åklagaren.
– Men vår erfarenhet är att dessa rapporter brukar läggas ner om föraren inte är bosatt i Sverige. Därför valde vi bötesvarianten för att vara säkra på att överträdelserna skulle leda till i alla fall någon konsekvens, avrundar Roger Ogemar.
För att säkra att föraren skulle ta ut en godkänd dygnsvila innan han fortsatte mot Norrköping, klampades ekipaget fram till lunchtid den 20 augusti.