Johnny hann förvisso prova på att arbeta med trädgårdsanläggning, men när han gjort lumpen kontaktade han en körskola och från 1996 var det bara lastbilar som gällde. 2006 började Johnny köra i svärfaderns åkeri.
Johnnys egen far körde riktigt långa turer i Sverige och visst kände Johnny att det hade varit spännande att köra så, men han tyckte också att det var kul att köra hemmavid.
– Det blir lite mer last- och lossningar och inte så enformigt, säger han. Det är också skönt att komma hem till frun och barnen på kvällen.
2013 går svärfadern i pension och Johnny tar över körningen. När valet skulle göras att ta över åkeriet eller inte, var det viktigt att tänka till. Han konstaterar att som chaufför har man det rätt bra och slipper en massa pappersarbete och ansvaret för en mängd andra saker.
Johnny blev åkare och det föll på hustruns lott att ta hand om det administrativa.
Han känner sig nöjd och trygg med det han gör. Tycker du ungdomarna ska satsa på att bli åkare alternativt chaufförer? Är det ett attraktivt yrke?
– Ja, det tycker jag absolut. Det här är mitt drömjobb, men det är viktigt att det finns ett intresse i grunden, inte minst för att det sällan är ett sju- till fyrajobb även om det finns andra typer av körningar.
Läs mer om Johnny Nilsson och hans åkeri i nästa nummer (8-2020 som landar i din brevlåda den 14 augusti). Om du inte har en prenumeration skaffar du en sådan genom att klicka här – eller genom att swisha 315:- (helår, 12 nr) till 123 597 84 24. Glöm inte att ange leveransadressen i meddelandet.