Alexander Nord känner med förarna som kommer i kläm när åkerierna sätter sig på tvären. Foto: Privat
Malte Månsons Lastbilsverkstad i Västerås är certifierade för MAN, DAF och Iveco samt har även märkesbundna diagnosinstrument för Volvo och Scania tillika kompetens och auktorisationer för allt inom tung kyla. Det är bland annat här yrkestrafikgruppen i Västerås parkerar de ekipage man påkommit med brister som måste åtgärdas, oegentligheter som ska undersökas vidare i samband med exempelvis misstänkt färdskrivarfusk, eller bara stå klampade i väntan på att sanktionsavgifter ska betalas. Ibland kan ekipagen bli stående länge.
Alexander Nord, verkmästare och kundmottagare på anläggningen i Västerås, berättar att det finns en del utmaningar med dessa uppdrag.
– Det största problemet brukar vara språkförbistringen. Det är sällan förarna kan tala engelska, säger han.
Nästa problem är att reda ut vem som ska betala och hur.
– Ska de betala med kort? Eller har de kontakt med något svenskt företag som kan faktureras? Serviceavtal upplever vi att dessa ekipage mer sällan har och om kunden dessutom är tillfällig, har vi bestämt att det är kortbetalning som ska gälla, säger Alexander.
Fungerar det inte med kort, får åkeriet en faktura som måste betalas innan man gör någonting. Det blir en betalningsgaranti. Det har fungerat bra hittills och Alexander kan inte erinra sig om att de inte fått betalt för utfört arbete på något av dessa fordon.
– Ingen betalning – inga nycklar, säger han.
När polisen kommer in med ett ekipage, gäller det att vara extra uppmärksam eftersom det kan finnas inte bara fordonsbrister utan även manipulationer. Nu senast hamnade en polsk dragbil efter många turer och mer än två veckors klampning, inne i verkstaden då åkeriet fått ultimatum och till sist insett att färdskrivaren måste besiktigas på rätt sätt här i Sverige.
– Men åkeriet tyckte, precis som andra i deras situation, att det var för dyrt, så föraren fick mitt kort så de kunde ringa när något blev bestämt, säger Alexander.
Innan åkeriet fick ultimatum, ordnade åkeriet en polsk verkstadskille hit till Sverige som fixade färdskrivaren och sedan klistrade ett besiktningsmärke på dörrstolpen, men med klampen på hade fordonet inte kunnat provköras. Hur ser du på sådant agerande? Alexander tillåter sig att spekulera.
– Förvisso fungerade färdskrivaren när vi kontrollerade den sedan, men fordonet måste provköras också. Om det har varit någon som är auktoriserad för färdskrivarbesiktningar som gjort detta, känns det inte bra, men det kan ju också ha varit vem som helst som lagat skrivaren och sedan klistrat på ett märke som någon tillhandahållit. Det är lätt att bli luttrad eftersom det fuskas med så mycket nu förtiden, säger Alexander.
Ni har emellanåt fordon stående, ibland klampade, på er parkering. Tar ni betalt för det?
– Nej, det är svårt att göra det oavsett varifrån fordonet kommer. Vi hade emellertid en svensk hästbuss som blev stående nära nog ett år när ägaren inte ville betala vårt arbete, men när vi skickade faktura på uppställningen, tog det en bara en vecka tills de kom och hämtade bussen, säger Alexander.
Alexander känner med förarna som blir sittandes i sina fordon ibland under långa tider.
– Vi ger dem givetvis tillgång till toalett och från fall till fall även tillgång till dusch. Det har inte varit några bekymmer med det än. Vi har även en kundbil som vi lånar ut till våra andra kunder och den kan de strandsatta förarna få låna för att åka och handla mat och annat de behöver medan de väntar. När åkerierna inte vill betala eller ens reparera, är det förarna som hamnar i kläm. Det handlar om medmänsklighet, avrundar Alexander Nord.
Förra veckan fick detta ärende sin upplösning hos Malte Månson. Foto: Polisen, arkiv Proffs