Anders Clarén, vd Nordanå Transport AB.
Nordanå Transport AB i Malmö etablerades 1986 och omsätter idag cirka 50 miljoner kronor. De erbjuder såväl transporter som lagring och omlastning på deras lager. Från och med januari 2020 använder de endast fossilfria drivmedel i sina lastbilar. De tankar det svenska RME-bränslet eller HVO. De drivmedel de använder är EU-godkända samt befriade från såväl PFAD som palmolja.
Denna satsning har fallit i god jord hos deras kunder, kunder som exempelvis COOP, Fredrikssons Trä och PostNord.
– Våra befintliga kunder, stora som små, har följt med oss i utvecklingen mot fossilfritt och uppskattar satsningen även om det har inneburit en liten kostnadsökning på mindre än 2 procent av totalpriset för en transport, säger Anders Clarén, vd på Nordanå Transport AB.
För ungefär sex månader sedan skickade åkeriet ut ett flygblad för att berätta om satsningen på fossilfritt i lastbilarna. I texten berättas kortfattat om vilka drivmedel man använder och hur lite det påverkar totalkostnaden för transporten. Utskicket följdes upp med kontakter.
Förhoppningen var att nå nya kunder och erbjuda dem hållbara transporter till rimliga priser. Hur blev responsen, frågar vi när vi efter sex månader återkopplar?
– Inte så bra som vi hoppats på. Förvisso har coronapandemin gjort våren annorlunda, men även om alla vill satsa på miljön, landar det ändå till sist i kostnader, säger Clarén.
Nordanå har fullt upp att köra, inte minst efter att Coop köpte upp Netto, men Clarén hade gärna sett fler företag satsa på fossilfritt.
Han pekar på att dieselmotorn är flexibel och kan bli fossilfri redan vid nästa tankning om man väljer ett sådant bränsle.
– Ändå talas det just nu väldigt mycket om gasdrift. Jag säger inte att gas är fel, men just här och nu finns inte infrastrukturen för gas på plats vilket ger begränsningar. Och gas, med de kostnader det innebär, kräver att fordonen rullar många mil varje år. Ett distributionsfordon kommer inte upp i tillräckliga mil för att motivera kostnaden. Då är fossilfria bränslen ett bättre alternativ, men glöms lätt bort i allt fokus på gas, säger han.
Coronapandemin ledde till att dieseln blev billig, men Nordanå kommer inte att släppa sitt fossilfria bränsle då man tillsammans med sina kunder har anammat att ta sitt miljöansvar. Dieseln kommer dessutom åter att bli dyrare, säger Clarén.
Att köra fordonen på fossilfritt bränsle innebär en merkostnad för åkeriet, bland annat med tätare service och mer bränsleåtgång på grund av lägre energiinnehåll.
– Men den kostnaden tar vi för miljöns skull eftersom våra fossilfria bränslen ger upp till 90 procent mindre utsläpp av koldioxid och andra negativa utsläpp, säger han.
Vad menar du behövs för att fler företag ska börja köpa fossilfria eller på andra sätt för miljön bättre bränslen?
– En bra början är om transportörer och transportköpare som talar om att vara klimatneutrala och visar upp olika certifieringar och avsiktsförklaringar, att de faktiskt gör det de säger de gör, eller vill göra, hela vägen ut i transportkedjan. Fossilfria bränslen gör att fler enkelt skulle kunna göra skillnad redan nu, avrundar Anders Clarén.