DAF ser sig som branschledande inom utveckling och försäljning av ellastbilar. Fälttester av de första modellerna av CF Electric inleddes redan 2018 med nederländska och tyska kunder, varefter den andra generationen – utrustad med ny programvara och en ny instrumentpanel – lanserades förra året.
DAF CF Electric lämpar sig utmärkt för nollutsläpp och tyst användning i stadsmiljö inklusive för allmänna distributionskrav, leveranser till stormarknader och sophämtning. DAF erbjuder för närvarande CF Electric som 4×2-dragbil (GCW: 37 ton) och som 6×2-lastbil med styrd bakaxel för maximal manövrerbarhet (GVW: 28 ton).
Den senaste generationen CF Electric-fordon bygger på tidigare generationers beprövade tillförlitlighet och användarvänlighet. Ett nytt tillskott till den aktuella generationen är litiumjonbatteriet med en kapacitet på 350 kWh (315 kWh effektiv kapacitet). Förutom att batteriet är mer kraftfullt är det också mycket lättare – hela 700 kg. Denna minskning innebär direkt högre nyttolastkapacitet.
Batteriet är omslutet av gel, vilket innebär att temperaturen alltid ligger mellan 25 och 40 grader Celsius, oavsett väder. Det gör att batteriet är tåligt och har konsekventa prestanda.
Tack vare batteriets ökade kapacitet, med samma dimensioner, har CF Electric nu en räckvidd på över 200 kilometer, vilket är en dubbel ökning jämfört med tidigare generationer. Full laddning av batteriet sker vanligtvis i lastbilens hemmabas. Det tar cirka 75 minuter med en laddningsstation med en kapacitet på 250 kilowatt.
Genom att ladda batteriet medan föraren lastar av eller har rast kan du köra upp till 500 helt elektriska kilometer om dagen i DAF CF Electric. Detta är mycket fördelaktigt när det gäller lastbilens produktivitet och effektivitet.