Det var inte svårt att se att fordonet var överlastat. Foto: Göran Rosengren Det var inte svårt att se att fordonet var överlastat. Foto: Göran Rosengren

För tungt osäkrat gods i lätt lastbil ”skulle egentligen inte kunnat hända”

Tidningen Proffs var den 27 augusti på plats på Långeberga kontrollstation utanför Helsingborg. Polisen hämtade in en svenskregistrerad lätt lastbil som visade alla tecken på att vara överlastad.
Det blev till att lasta av innan färden kunde fortsätta. Foto: Göran Rosengren
Det blev till att lasta av innan färden kunde fortsätta. Foto: Göran Rosengren

Vid vägningen klarade sig axeltrycket på framaxeln, men tillåtet bakaxeltryck överskreds med 28 procent. Den totala tillåtna maxvikten överskreds med 95 procent.

Föraren drog antagligen en lättnadens suck då han med endast 5 procents marginal fick behålla körkortet. Däremot måste gods lastas av innan vidare färd om tillåten vikt överskrids med mer än 20 procent.

När föraren öppnade bakdörrarna, stod det snabbt klart att det skulle tillkomma böter för bristande lastsäkring. Mitt på golvet i lastutrymmet stod två låga pallar staplade. De var lastade med betongsäckar och en del andra produkter. Med hjälp av engelska och pekande, förklarade polisen för föraren att last måste säkras eftersom det kan hända en olycka om han exempelvis bromsar in.

Det regnade stundtals denna dag och det gällde för föraren att skydda säckarna som han fick lasta av. Senare återkom han och hämtade resten av godset.

Förarens misstag kostade honom totalt 5 250 kronor.


Överlastade fordon
, i detta fallet dessutom med osäkrad last, utgör en trafikfara på vägarna. Vi kontaktade företaget som är baserat i Löddeköpinge. Vi frågade vd:n om hur de ser på det inträffade och hur de ska förhindra att det sker igen.
– Naturligtvis ser vi mycket allvarligt på detta. Det skulle egentligen inte kunnat hända, säger han till oss.

Föraren av fordonet hade lastat på företagets terminal.
– I normala fall har vi en person som sköter lastningen på terminalen, men denne är sjukskriven i corona. Chaufförerna får inte lasta själva, men nu blev det tyvärr så att denna förare på eget bevåg lastade bilen, säger han vidare.

Han understryker också att det som hänt inte är vanligt förekommande hos dem.
– Vi har talat med föraren och gjort klart för honom att om det sker igen, kan han inte arbeta kvar hos oss, avrundar företagets vd.

Med yviga gester förklarar trafikpolisen vilka konsekvenser den dåligt surrade lasten hade kunnat få. Foto: Göran Rosengren
Med yviga gester förklarar trafikpolisen vilka konsekvenser den dåligt surrade lasten hade kunnat få. Foto: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-01 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Böter Lastsäkring Överlast Polisen