Första Mack LR Electric-lastbilen överlämnad till New York City

Volvos dotterbolag Mack Trucks har överlämnat nycklarna till den efterlängtade Mack LR Electric-demonstrationsmodellen till tjänstemän i New York City of Sanitation (DSNY), som kommer att genomföra tuffa tester i verklig driftsmiljö.

Jonathan Randall, Mack Trucks senior vice president för nordamerikansk försäljning och kommersiell verksamhet, säger att man är stolta över att leverera sin första helelektriska sopbil till DSNY, så att de kan börja driftsförsök för deras krävande användningsområde. LR Electric är utrustad med Macks integrerade elektriska drivlina för att hjälpa DSNY att uppnå sina växthusgasmål, samtidigt som det inrymmer ett betydligt tystare framdrivningssystem.

Detta meddelades under Climate Week NYC 2020, årets största klimatmöte som samordnas genom FN och New York City.

DSNY kommer att husera demonstrationsmodellen Mack LR Electric i sitt Brooklyn North 1-garage och genomföra driftsförsök på lokala insamlingsrutter för att utvärdera räckvidd, nyttolastkapacitet, regenerativ bromsning och övergripande funktionalitet hos ellastbilen i sin verksamhet.

Rocco DiRico, biträdande kommissionär för supporttjänster vid New York City of Sanitation, säger att de är glada över att börja testa den första Mack LR Electric i sin flotta. Ellastbilar kommer att vara en nyckelkomponent för att hjälpa New York City att nå sitt ambitiösa mål att minska växthusgasutsläppen med 80 procent fram till 2035, säger han.

Mack Trucks tillkännagav tidigare denna månad planer på att kommersialisera LR Electric-modellen under 2021, vilket gör det möjligt för sophanteringskunderna att samla in avfall på ett mer miljövänligt sätt.

DSNY: s Mack LR Electric har den ikoniska kopparfärgade Bulldog-huvprydnaden som representerar den helelektriska drivlinan, två 167-kW-motorer som kombinerar 536 topphästkrafter och 4051 lb.-ft. vridmoment tillgängligt från noll varvtal. Fordonet är utrustat med en tvåväxlad Mack Powershift-växellåda och Macks S522R 52,000-lb. bakaxlar. Lastbilen har fyra NMC-litiumjonbatterier (Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide) som laddas via ett 150 kW, SAE J1772-kompatibelt laddningssystem. Alla tillbehör på Mack LR Electric-modellen, inklusive hydraulsystemet för Heil Durapack 5000-sopskåpet, drivs elektriskt genom 12V-, 24V- och 600V-kretsar.

Mack presenterade DSNY LR Electric i maj 2019 och demonstrerade fordonet för DSNY-tjänstemän i januari 2020 vid Mack Customer Center i Allentown, Pennsylvania.


Om artikeln

Publicerad: 2020-09-28 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: DNSY Elektrifierade Lastbilar Fossilfritt. CO2 Mack LR Electric Mack Trucks Miljömål