Mercedes-Benz storsatsar på elektrifiering på alla fronter – transportbilarna är inget undantag. Förra året kom den eldrivna eVito och nu är det säljstart i Sverige för storebror Sprinter i eldrivet utförande – eSprinter.
eSprinter är en bil som primärt är avsedd för stadskörning. Oavsett om det handlar om närdistribution eller att vara rullande bas för till exempel hantverkare så ger den lokalt helt utsläppsfri körning och minimalt med buller.
Liksom eVito har eSprinter sina batterier under golvet, vilket gör att lastutrymmet är lika stort som på mostavarande Sprinter med förbränningsmotor. Inledningsvis kommer eSprinter i ett skåputförande med 3.500 kg totalvikt och 11 m3 lastvolym.
Beroende på om lastförmåga eller räckvidd är prioriterat så kan bilen förses med ett av två olika batteripaket. Med 55 kWh (netto 47 kWh) batteri blir räckvidden (enligt WLTP) ca 15 mil och maxlasten ca 800 kg. Väljer man det mindre batteriet på 44 kWh (netto 35 kWh) ökar maxlasten med 150 kg till ca 950 kg medan räckvidden stannar på ca 115 km.
Båda har en motor på 85 kW (110 hk) med ett max vridmoment på 295 Nm. Liksom eVito och Mercedes-Benz eldrivna personbilar har eSprinter bromskraftåtervining som kan ställas i flera steg. När föraren släpper på gasen används bilens elmotor som broms/generator och återvinner då el till batterierna. Effekten kan antingen vara att bilen saktar av lätt, eller att den bromsar in kraftigt.
Laddning med växelström (AC) från vanlig laddstolpe sker med upp till 7,4 kW, men eSprinter har också möjlighet att snabbladdas med upp till 80 kW (DC – likström). Det betyder att den kan laddas 10 – 80% på ner till så kort tid som 30 minuter. Detta gör i sin tur att den kan köra flera slingor per dag med laddning mellan dessa.
Förbrukningen ligger på ca 3,2 – 3,7 kWh per mil. Det ger en energikostnad i dagsläget på under 4 kronor per mil.