Niels kommer närmast från en position som verkställande direktör för Mercedes-Benz Belgien, Nederländerna och Luxemburg, som han var ansvarig för under de senaste två åren. Niels har varit anställd i Daimler-koncernen i mer än 28 år, där han började som säljpraktikant för personbilar.
Med kontor i både Malmö och Köpenhamn är det en intressant utmaning som väntar.
– Jag är mycket glad över möjligheten att ansluta mig till dessa specifika marknader av flera skäl. För det första är det alltid en intressant utmaning att ta över ett framgångsrikt team, eftersom det driver dig till att vara ännu mer kreativ i förhållande till hur du själv kan bidra. För det andra är det en något ovanlig situation att behöva hantera två olika affärsmodeller i ett och samma företag, och det tilltalar mig – både på grund av komplexiteten, men också för att det här nya sättet att arbeta kan visa sig vara framtiden för vår verksamhet,” säger Niels Kowollik, VD för Mercedes-Benz Sverige och Danmark.
Niels hänvisar till en ny affärsmodell som introducerades på den svenska marknaden som ett pilotprojekt, där generalagenten spelar en mycket större roll i förhållande till slutkunden. I stället för att ha oberoende återförsäljare hanterar generalagenten produkter samt lager, vilket skapar en trygghet för kunderna som alltid kan vara säkra på att de alltid gör bästa möjliga affär, och dessutom skapar det en flexibilitet, eftersom varje enskild bil i landet är tillgänglig, oavsett var du är.