Med en genomsnittlig förbrukning på 25,14 liter/100km och en snitthastighet på 80,42 km/h, visade sig Scania än en gång vara den mest bränsleeffektiva lastbilen i kampen. Segern 2020 var Scanias femte totalt sedan priset inrättades 2013.
Bakom Green Truck står två ledande tyska branschtidningar, Trucker och VerkehrsRundschau. Testerna är noggrant övervakade och sker på allmänna vägar norr om München uner en septembervecka. Yttre förhållanden som väderlek och trafikintensitet kompenseras bort genom att man kör i par med en referensbil. Alla deltagare har dessutom samma sorts däck med samma slitage och däcktryck.
Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks, avrundar.
– Förbränningsmotorer och dieselbränsle kommer att utgöra hörnpelare i vägtranspoerna under hela det här decenniet och det är motivet till varför det är så viktigt att fortsätta förbättra bränsleeffektiviteten. Även om förnybara bränslen och elektrifierade transporter är framtiden, är den här vinsten en stark prestation av Scania, säger han.