Skatten upp 400% på en transportbil – sedan 2018

Regeringen har i sin budget nyligen presenterat sitt program för hur Sverige ska kickstartas. Något man helt har missat är de som har bilen som sin arbetsplats och lager. Exempelvis distributionsåkerier, hantverkare och servicepersonal. Det menar Motorbranschens Riksförbund, MRF, i ett pressmeddelande.
Tommy Letzén, vd på MRF. Foto: MRF
Tommy Letzén, vd på MRF. Foto: MRF

Tänk om din hyra höjdes med 400 procent? Det låter orimligt, men det är faktiskt verklighet för det hantverkare som behöver en transportbil i arbetet.

Den som köpte en transportbil före 1/7 2018 behövde bara betala cirka 500 kronor per månad i fordonskatt. Skulle samma hantverkare köpa en ny likadan bil efter den 1/7 2018 så belades samma bil med en malusskatt på omkring 1000 kronor per månad under bilens tre första år.

Till detta kommer sedan att en likadan bil från den 1/1 2020, fick ytterligare en höjning eftersom skatten beräknas efter en ny körcykel (WLTP) – nu blev skatten under de tre första åren ca 1670 kronor per månad.

Nu aviserar regeringen att malusen för en likadan bil ska höjas med cirka 30 procent från nästa år, det vill säga runt 2 100 kronor per månad i fordonskatt under de första tre åren, en total höjning med omkring 400 procent jämfört med 2018.
– Är bilen dessutom en förmånsbil så kommer som lök på laxen i storleksordningen 25 procents höjning av förmånsvärdet och ökade bränslekostnader, säger Tommy Letzén, vd på MRF.


Vad blir då alternativen?

MRF menar att det rimliga svaret på frågan är att man inte köper en ny transportbil av samma modell, man kör helt enkelt vidare med den gamla så länge det går.

En annan modell då? Problemet är att det ännu så länge inte finns så många alternativ på marknaden, det finns inte tillgång till lätta transportbilar som går på el (åtminstone inte med någon större kapacitet), biogas finns endast i begränsad och osäker mängd.
– Varför inte göra som i många andra länder – beräkna fordonskatten efter utsläpp och den transportnytta som bilen kan bidra med, avslutar Tommy Letzén pressmeddelandet.

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-23 07:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Bonus malus Fordonsskatt MRF Politik Transportbilar