Foto: IM Efficiency
Vi har tidigare berättat att nederländska Vos Logistics har satsat på solpaneler som de monterat på taket på en del av sina trailers. Det har varit en del av SolarOnTops olika projekt för att testa produkten i verkligheten. Vi vill veta mer om dessa solpaneler och kontaktar IM Efficiency med frågor om SolarOnTop.
Hur monteras panelerna, frågar vi Martijn Ildiz, vd på IM Efficiency som lanserar solpanelerna?
– De fästs på taket med ett speciellt kit. De går att montera på olika ytor som exempelvis polyester, vanligt kapell och fiberglas, säger han.
Det är inte enkelt att montera av eller på panelerna eftersom de av säkerhetsskäl måste sitta fast ordentligt under körning och klara alla typer av väderförhållanden.
Vintern i Norden kan bjuda på mycket snö och is ovanpå taken. Detta måste tas bort om man ska köra. Klarar panelerna det?
– Solpanelerna är mycket skraptåliga och starka. De klarar även att köras under lågt hängande grenar som går i taket eller att köras i en lastbilstvätt, säger Martijn Ildiz.
Hur många paneler som behövs, baseras på typen av körning, geografisk användning och faktorer som exempelvis tomgångskörning. Hur lång livslängd har panelerna?
– Cirka 20-25 år vilket är ungefär samma livslängd ett släp förväntas ha, säger han.
Systemet består av ultratunna, lätta solpaneler, batterier och intelligent elektronik. Programvaran säkerställer att elen returneras på ett effektivt och pålitligt sätt.
– Panelerna genererar elektricitet under körning och under pauser. Under körning går elektriciteten in i lastbilens eget elsystem vilket innebär att generatorn kan generera mindre kraft. Det lägre behovet av el som normalt genereras av motorn minskar vilket leder till minskad bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Martijn Ildiz.
Han berättar att panelerna kan ge en koldioxidminskning på 6 ton och en bränslebesparing på mer än 2000 liter per år och fordon.
– Sex tons koldioxidminskning motsvarar de genomsnittliga utsläppen av två personbilar per år, säger han.
Under förarens paus, laddas batteriet automatiskt och det behövs alltså inte dyrt bränsle för att generera el då. Föraren kan exempelvis ladda sin telefon, bärbara dator, använda kylskåpet, koka kaffe och annat som hör förarens vardag till liksom användandet av exempelvis bakgavellyft.
Lastbilar är rörliga och har ett behov av lika rörlig el, fortsätter han. Detta systemet gör fordonen till mobila solcellsparker.
– De minskar kostnader och utsläpp mer än solpaneler som är anslutna till nätet, säger han.
Hur kopplas panelerna in till lastbilen?
– En spiralkabel som är flexibel ansluter solpanelerna till fordonet. Plug & play-systemet är inte invasivt, så fordonets garantier påverkas inte. Systemet passar på såväl nya som äldre fordon oavsett bränsletyp. Du kan använda solkraften var som helst i världen. Genom batteripaketet och elektroniken, är den rena elen tillgänglig under alla väderförhållanden oavsett om det är dag eller natt, säger han.
Åkaren ser prestandan genom intelligent molnkommunikation och efter tre år börjar solpanelerna snabbt tjäna in pengar resten av släpets livstid.
Martijn Ildiz säger att de vill skapa morgondagens rörliga teknik inom vägtransportsektorn vilket innefattar att använda okonventionell teknik. Företaget har många FOU- (forskning- och utvecklings-) aktiviteter inom både hård- och mjukvara med fokus på att minska utsläppen från lastbilar och släp.
– Med introduktionen av vår första kommersiella produkt, SolarOnTop, erbjuder vi transportföretag en lågkostnadslösning som direkt minskar bränsleförbrukningen hos fordonen, säger han.
Testpiloterna som gjorts, bland annat med Vos Logistics, ser mycket lovande ut och för närvarande kör 10 fordon omkring i Nederländerna med SolarOnTop.
– Kunderna är banbrytande logistikföretag som letar efter möjligheter att minska koldioxidutsläppen och minska kostnader, avrundar Martijn Ildiz.
Marknadslanseringen kommer att äga rum i slutet av 2020.
Vos Logistics testar också solpanelerna och är hittills nöjda. Foto: IM Efficiency.