Proffs pratar med bilinspektör Mazen Al-Asam i Helsingborg.
– Det första ekipaget som stoppades på tisdagen visade sig vara ett otillåtet cabotage. På onsdagen var det dagens andra ekipage som körde otillåtet cabotage. Och faktisk, på torsdagen var det dagens tredje ekipage som bröt mot bestämmelserna, konstaterar han.
Vid tisdagens cabotageärende kunde trafikpolisen dessutom konstatera att dragbilens färdskrivare inte var besiktigad.
– Slutsumman på det ärendet blev 44 000 kronor, berättar Mazen.
Inte heller onsdagens ärende skulle sluta med ”endast” otillåtet cabotage.
– I det fallet hade man inte heller betalat vägavgiften så där plussades ytterligare 3 000 kronor på de 40 000 kronorna.
I torsdags blev slutnotan 44 500 kronor för det bulgariska åkeriet vars förare verkligen gjorde sitt yttersta för att krångla sig ur situationen. Men motståndet från den luttrade polisen skulle visa sig bli den nordmakedonske mannens fall.
– Det började med att man hävdade att transporten var en så kallad kombitransport. Däremot var frakthandlingarna bristfälliga så därför föll det, förklarar Mazen.
Därefter försökte chauffören bevisa att han, med sin dragbil, kommit till Sverige med internationell transport. Men polisen kunde på olika sätt slå hål på förarens historier.
– Bland annat hävdade han att han kommit in med en trailer via färja. Men när min kollega, Farid Umeflod, ringer upp det aktuella rederiet visar det sig att trailern åkt med färjan utan tillkopplad dragbil.
Samtliga dragbilar klampades men betalade senare både sanktionsavgifter och böter.
Totalt inbringade de tre otillåtna cabotagen, tillsammans med böter för de övriga förseelserna, 131 500 kronor till statskassan.