I torsdags stoppades ett ekipage där det först hävdades att det rörde sig om en kombitransport. Det hela slutade med att åkeriet och dess förare krävdes på totalt 44 500 kronor för otillåtet cabotage och kör- och vilotidsbrott. Speditören är inte misstänkt för något brott. I torsdags stoppades ett ekipage där det först hävdades att det rörde sig om en kombitransport. Det hela slutade med att åkeriet och dess förare krävdes på totalt 44 500 kronor för otillåtet cabotage och kör- och vilotidsbrott. Speditören är inte misstänkt för något brott.

Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg

Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.

Proffs pratar med bilinspektör Mazen Al-Asam i Helsingborg.
– Det första ekipaget som stoppades på tisdagen visade sig vara ett otillåtet cabotage. På onsdagen var det dagens andra ekipage som körde otillåtet cabotage. Och faktisk, på torsdagen var det dagens tredje ekipage som bröt mot bestämmelserna, konstaterar han.

Vid tisdagens cabotageärende kunde trafikpolisen dessutom konstatera att dragbilens färdskrivare inte var besiktigad.
– Slutsumman på det ärendet blev 44 000 kronor, berättar Mazen.

Inte heller onsdagens ärende skulle sluta med ”endast” otillåtet cabotage.
– I det fallet hade man inte heller betalat vägavgiften så där plussades ytterligare 3 000 kronor på de 40 000 kronorna.


I torsdags blev
slutnotan 44 500 kronor för det bulgariska åkeriet vars förare verkligen gjorde sitt yttersta för att krångla sig ur situationen. Men motståndet från den luttrade polisen skulle visa sig bli den nordmakedonske mannens fall.
– Det började med att man hävdade att transporten var en så kallad kombitransport. Däremot var frakthandlingarna bristfälliga så därför föll det, förklarar Mazen.

Därefter försökte chauffören bevisa att han, med sin dragbil, kommit till Sverige med internationell transport. Men polisen kunde på olika sätt slå hål på förarens historier.
– Bland annat hävdade han att han kommit in med en trailer via färja. Men när min kollega, Farid Umeflod, ringer upp det aktuella rederiet visar det sig att trailern åkt med färjan utan tillkopplad dragbil.

Samtliga dragbilar klampades men betalade senare både sanktionsavgifter och böter.
Totalt inbringade de tre otillåtna cabotagen, tillsammans med böter för de övriga förseelserna, 131 500 kronor till statskassan.

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-08 15:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvaret Cabotage Helsingborg Schysta villkor Trafikpolisen Transportfusket