Vad sägs om ett paket som kan berätta om någon har smygkikat i det eller om det har hamnat på fel plats? Som vet när och var det behövs – och som självmant kan transportera sig dit. Det är framtiden enligt Logtrade.
– Ibland lönar det sig att vara tidig, men det är också sjukt jobbigt, säger Fredrik Svedberg, vd på Logtrade.
Fredrik Svedberg säger att det är precis om i Toy Story. Tillsammans med SRI som har skapat allt från Siri, till Arpa och Darpa, video över internet och datormusen, började han fundera på om fysiska paket kanske skulle kunna ha en egen identitet. Smarta paket, helt enkelt.
– Idag ses de som döda objekt som ska flyttas från A till B. Tänk som i Toy story i stället, säger han. Paketet vet var det är, var det tillverkades, hur det mår och vart det ska. Allt med hjälp av sensorer och algoritmer, säger han.
De började verkligen från grunden, fortsätter han.
– Vad är Schenker? Vad är en tomat? Vad är en identitet? Parallellt ställde vi oss frågan: hur vänder vi på alltihop, för att få ihop tekniken, säger han.
Halvvägs in i projektet fick Logtrade kontakt med telecombolaget Ericsson.
– I och med 5G kommer vi att se smarta hus, smarta bilar och smarta produkter. De kommer hela tiden prata med varandra och fråga: Vad ska jag göra nu? Och de blir Ericssons framtida slutkunder. Minst 70 procent kommer att handla om logistik och kommunikation mellan produkterna.
I framtiden har ditt paket sensorer som är uppkopplade till 5G. Men redan idag kan vi börja använda tekniken genom att skanna av med en QR-kod, menar Fredrik Svedberg.
– Då kan konsumenten få information om allt möjligt som om paketet öppnats, var har det varit, hur det har hanterats, men främst ska det vara ”seamless”, alltså sköta sig själv, säger han.
De smarta paketen innebär bland annat att du i framtiden lika väl kan leva i en by på landet och vara uppkopplad därifrån, som i stan. Det blir inte längre något krav på stordrift.
– När vem som helst kan bära ditt paket, eftersom det ändå berättar om det har öppnats i smyg eller hamnat på fel plats, kommer ingenting se likadant ut. Du kan handla på gatan, precis utanför din tomt, i hotellobbyn. Var som helst, säger han.
Men ett helt nytt sätt att se på logistik innebär en stor samhällsförändring.
– Och samhällsförändringar tar tid. Vi vet inte när det händer, men inom 10-20 år, då har det hänt, säger han och tillägger att när det väl händer kommer förändringen att ske på mindre än nio månader och att det gäller att vara i framkant inför det ögonblicket för att inte komma efter.
I framtiden handlar det inte i lika stor grad om att flytta saker från A till B till C, utan det handlar om ”farm to fork”, menar Fredrik Svedberg. Det innebär att bonden äger sin tomat tills någon har ätit upp den.
– Vi ska inte lära bönderna logistik. Vi ska ge dem teknologi som löser logistiken åt dem. Framtiden är på sätt och vis redan här. Logtrade har nämligen tränat en algoritm för bröd, säger han.
Brödet går först från bagaren till ett fincafé. De skjuter en QR-kod för varje bröd de serverar. Bröden som blir över flyttas till ett studentcafé där de säljs för halva priset. De mäter igen. De bröd som är över går till Frälsningsarmén, de tar 0 kronor i avgift, men streckkoden behöver ändå skannas. För i sista steget går resterna till en bonde eller ett ölbryggeri.
Fredrik Svedberg avrundar.
– Men i den ”riktiga” framtiden så uppstår det givetvis inget spill eftersom bagaren vet hur mycket som behöver produceras och hur många som de hållbart kan och bör nå inom sin lokala region, säger han.