Onsdagen den 30 september arbetar Västerås yrkestrafikgrupp sent i Sala och det sista ekipaget som tas in av mc-polisen vid Evelund, tas emot av bilinspektör Jonas Nordin.
Ekipaget är polskt och chauffören är även ägaren till åkeriet. Nordin tankar ur färdskrivaren och pratar med chauffören som gång på gång poängterar att han inte lastat trailern. Denna enträgenhet verkade misstänksam, tyckte Jonas Nordin.
Medan Jonas Nordin kontrollerar ekipaget, tar trafikpolis Lars Aldén hand om kör- och vilotidskontrollen. Bland det första man tittar på är hastigheten.
– Där ser vi att fordonets hastighet börjar direkt på 90 km/h och sträckan som körts sedan sista stoppet är endast cirka 1,8 kilometer, säger Jonas Nordin.
När föraren tillfrågas om varifrån han startat säger han att han haft sin veckovila i Sala, men det kan inte stämma då det inte finns något ställe att stå på inom den sträcka fordonet har körts.
– Mellan där vi står och till en närliggande rondell är det tre kilometer och där har vi tidigare under kvällen kört ett antal gånger utan att se detta ekipage parkerat utmed vägen, säger Jonas Nordin.
Nu ter det sig tämligen säkert att det handlar om en manipulerad färdskrivare trots att föraren fortsätter att bestämt förneka detta. Det hjälper dock inte och dragbilen tas i beslag medan föraren grips och tas in till stationen för förhör under småtimmarna, men där fortsätter föraren att förneka anklagelsen och man beslutar sig för att avrunda för natten.
Följande dag, den 1 oktober, hålls det åter förhör med föraren som då erkänner allt och berättar att färdskrivarens mjukvara manipulerats. Detta är en manipulation som är av den senaste sorten och i början av maj i år fann Västeråspolisen en liknande manipulation. Då var det ett irländskt ekipage som ertappades.
Under hela tiden, fram till morgonen efter, har föraren alltså mycket bestämt förnekat att det skulle röra sig om en manipulation, men när han sedan erkänner framkommer en trolig förklaring till hans ihärdiga förnekande. Denna manipulation kommer med en extra ”funktion”.
– Programmet med vilket färdskrivaren manipulerats, kan raderas under färd och det hade han gjort, men det hindrade inte oss från att förstå vad det handlade om, säger Jonas Nordin.
Uppgiften verkar stämma eftersom manipulationen inte går att få igång igen när den ska testas.
Nu ska färdskrivaren skickas till tillverkarens utvecklingsavdelning för en djupanalys. Föraren har erkänt dataintrång och har även betalat 5 800 kronor i böter. Företaget är fortsatt misstänkt för brott och en företagsbot på ett avsevärt högre belopp än för föraren väntar. Föraren som också är åkaren, motsätter sig detta. Han har släppts på fri fot och dragbilen är också släppt, men den saknar färdskrivare och kan därför inte användas.
Även den tyska polisen har hört av sig och visat intresse för denna typ av manipulation och hur den kan upptäckas.
– Det är svårt att upptäcka den här typen av fusk och vi utbyter gärna kunskaper med andra länders polis, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.