Robert Zander, Verkställande direktör på DHL Freight Sverige.
– Som ett av världens största logistikföretag tar vi ansvar för ett mer klimatsmart svenskt transportsystem. Vi är glada för att våra kunder i allt högre utsträckning väljer vårt gröna tillval och har beslutat att dubbla våra kunders investeringar i Skicka Grönt fram till den 31 december i år, säger han.
Konceptet är enkelt. Som kund väljer du tillvalet Skicka Grönt på dina sändningar och DHL säkerställer att våra svenska åkare kan investera i klimatsmart teknik och får ersättning för merkostnaden. När kunderna väljer Skicka Grönt, producerar DHL motsvarande tonkilometer som sändningarna ger upphov till med en dyrare klimatsmart teknik någonstans i vårt inrikesnätverk.
Maria Nilsson Öhman, Hållbarhetschef på DHL Freight Sverige, säger att Skicka Grönt bidrar till en snabbare omställning av det svenska transportsystemet och att DHL:s transportörer vågar ta den risk som en dyrare klimatsmart teknik innebär.
Hur fungerar det rent praktiskt för kunderna, frågar vi?
– Vi tecknar flerårsavtal med åkerier som är intresserade av att investera i dyrare teknik och/eller bränslen med god klimatprestanda och som är dyrare än standard. Exempelvis biogas el eller etanol som är de bränslen vi har inne i produktionen för Skicka Grönt under 2020. För varje kilometer åkaren kör med denna teknik/detta bränsle, får åkeriet en extra ersättning av oss, säger Maria Nilsson Öhman vidare.
Produktionen läggs in i DHL:s Skicka Grönt–kapacitet i form av tonkilometer.
Om kunden väljer Skicka Grönt, betyder det att godset transporteras av ett ”grönt fordon”? Maria Nilsson Öhman förklarar att varken etanol eller flytande biogas finns i hela landet, men att man sätter in Skicka Grönt-fordon där det finns tillgång till bränsle och där de har stora godsvolymer så att det klimatsmarta fordonet gör så stor nytta som möjligt.
– Tyvärr har vi inte Skicka Grönt-fordon överallt och vi kan därför inte heller garantera våra kunder att just deras sändning, exempelvis paket, går med ett Skicka Grönt-fordon. Det vi kan garantera är att vi producerar motsvarande transportarbete som paketet genererar med Skicka Grönt någonstans i vårt inrikesnätverk, säger hon.
Skicka Grönt är ett tillval som kostar 5 kronor inklusive moms för ett eller flera paket i samma sändning. Eller 49 kronor inklusive moms om kunden skickar en eller flera pallar i samma sändning upp till 2500 kilo.
Sedan 2002 har DHL erbjudit kunderna att ,tillsammans med DHL, investera i klimatsmarta alternativ i det svenska transportnätverket.
Skicka Grönt produceras i DHL:s gröna fordonsflotta, som hittills har kört över 32 miljoner kilometer vilket motsvarar 800 varv runt jorden. Eller cirka 40 månresor, tur och retur.