Det var nog en och annan som höjde på ögonbrynen när ett förhållandevis stort gäng poliser rullade in i de båda Blekingehamnarna. Ganska snart började ”tipsen” hagla på Proffsredaktionen, något var i görningen och folk undrade vad det egentligen handlade om.
Efter en stunds efterforskning får vi klart för oss att det handlar om att trafikpolisen har någon form av samverkanskontroll. Vi kontaktar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg.
– Vi samverkar med, och förstärker, Karlskronagruppen. Vi jobbar i princip var vi vill i region Syd, förklarar han inledningsvis.
Och resultatet lät inte vänta på sig. Åtta otillåtna cabotage på två dagar. Fyra på torsdagen och lika många på fredagen.
– Ja, så blev det, säger Farid när vi återigen ringer upp honom på fredagen.
I princip i alla ärenden konstaterade polisen brister i transportdokumenten.
– Men det var mycket mer än så. Det var ett potpurri av fel. Man har kört för många inrikes transporter, man har ingen inkommande transport, för långa perioder och så vidare.
Hur var det då med betalningsviljan?
– När vi kontaktade transportföretagen så var det ingen som egentligen protesterade. Förskotten betalades ganska snabbt.
På torsdagen höll de båda grupperna till i Karlshamn och på fredagen i Karlskrona.
– Vi har beslutat internt att vi ska vara en lärande organisation och utbyta erfarenheter olika polisområden emellan. Mellan stoppen hinner vi prata med varandra, till exempel om våra kontrollmetoder. Man lär sig alltid några tips och trix. Det har varit lärorikt på många sätt, förklarar Farid.
Att olika polisområden samverkar är inget nytt grepp inom trafikpolisens verksamhet, man har gjort det förr. Men efter Polismyndighetens stora omorganisation år 2015 hamnade konceptet i malpåse.
– Men nu ska vi göra ett försök att hitta tillbaka till det som vi vet fungerade förr i tiden, säger Farid utan att ge några prognoser om hur frekvent den här typen av kontroller kan tänkas bli framöver.
Att Helsingborgsgruppen spontant för dagen ska bege sig till Karlshamn en dag, eller vice versa, fungerar inte. Det krävs i många fall att grupperna övernattar i ”värdområdet”.
– Det tar ett par timmar för oss att resa exempelvis till Karlshamn och lika långa tid hem. Det blir inte effektivt eftersom resorna blir en väsentlig del av arbetspasset, säger Farid Umeflod avslutningsvis.