Det råder full polisaktivitet vid Långeberga strax utanför Helsingborg när Proffs närmar sig platsen. Vi noterar ovanligt många poliser och beslutar oss för att stanna till.
På plats får vi veta att det handlar om ett ”studiebesök” av en del av den grupp som är utsedd för att utreda ”Effektivare kontroller av yrkestrafik på väg”. Utredningen är ett regeringsuppdrag var syfte är att bland annat se över om det är lämpligt att sanktionsväxla vissa brott och om det finns skäl för ett system med trafiksäkerhetskontrollanter.
På kontrollplatsen träffar vi poliskommissarie Erling Andersson, som för Polismyndighetens räkning är med i utredningsarbetet. Erling vill inte svara på några specifika frågor om själva utredningen men han berättar att den består av många delar, vilket betyder väldigt mycket – och komplext – arbete.
– Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2021, säger Erling Andersson.
I normala fall träffar man lite drygt en handfull poliser och bilinspektörer på Långeberga. På onsdagen är de så många att vi inte ens kan räkna in dem.
– Vi har även Malmö och Kävlinge på plats så totalt är vi 17 patruller, förklarar Farid Umeflod, som är gruppchef i Helsingborg.
Tack vare polisens massiva insats fick delegaterna från Regeringskansliet möjlighet att ta del av många vanligt förekommande typer av brott och överträdelser.
– Bristfällig lastsäkring, otillåtet cabotage, för långt ekipage och en rattfylla för att bara nämna något som vi hittade idag, säger Farid.
För rattfyllan stod en utländsk chaufför.
– Det visade sig att han hade 0,22 mg/l utandningsluft, berättar Farid Umeflod.
I grova drag kan man översätta det till cirka 0,44 promille i blodet. Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l eller 1,0 promille. Chauffören greps och fördes till polisstationen.
Polisen hade också hastighetsövervakning. Under onsdagen, någon timme innan kontrollen avslutades, hade man tagit hand om tre bilförares körkort på grund av fortkörning.
– Dagens rekord är just nu 165 km/t (på 110-sträcka, reds anm). Den föraren var på väg till flyget, berättar trafikpolis Joakim Abrahamsson från den ”lätta gruppen” i Helsingborg.
Tre körkort kan låta mycket. Men…
– Under tisdagen tog vi 20 körkort på 1 timme och 20 minuter. Vi kunde ha tagit betydligt fler om vi hade varit fler patruller, förklarar Joakim och tillägger att den aktuella hastighetskontrollen gjordes på en 60-sträcka vid Helsingborgs norra infart.
Proffs konstaterar att delegationen som tagit sig till Långeberga fick vara med om många vanligt förekommande brott och förseelser som polisen till vardags har att handskas med. Det enda som inte stämde överens med verkligheten var det enorma uppbådet av poliser. Väl så viktigt att poängtera.