En av totalt tre nordmakedonska förare som fick lämna landet i tisdags lotsas här iväg av gränspolisen. Foto: Göran Rosengren En av totalt tre nordmakedonska förare som fick lämna landet i tisdags lotsas här iväg av gränspolisen. Foto: Göran Rosengren

Tre utvisades efter myndighetsöverskridande kontroll i Göteborg

Myndighetssamverkan i Göteborgs hamn blev åter ett vinnande koncept och för några innebar det slutet på resan, överlastavgifter, körkortsomhändertaganden och en enkel biljett tillbaka till Nordmakedonien.

Tisdagen den 29 september tillbringar vi i ett soligt Göteborg, närmare bestämt på polisens kontrollplats vid Skandiahamnen. Där samverkar Gränspolisen, Arbetsmiljöverket och Trafikpolisen.

Vad det är som påkoms när kontroller görs, varierar från region till region. I Göteborg har man förvisso såväl otillåtna cabotage som överlaster, men vi upplever att de har något fler utlänningsärenden med avvisning som påföljd. Tisdagens kontroll resulterade i tre utlänningsärenden, där samtliga fick lämna landet – utan lastbil.

Gränspolis Anna Lönn ser till så att chauffören som ska utvisas får med sig alla sina personliga tillhörigheter innan han lämnar platsen i polisbil. Foto: Göran Rosengren

Vi frågar gränspolis Anna Lönn om det fungerar med avvisningarna och ja, oftast gör det det, men inte alltid. Det är en fråga om utrymme.
– Förare som ska avvisas ska vänta på utresan i migrationsverkets förvar, men besparingar har gjort att de tidigare 500 platserna här, har minskat till något under 300, säger hon.
När det inte finns plats, delges förarna avvisningsbeslut och får sedan själva bekosta resan hem. Under tisdagens kontroll fanns det emellertid plats på förvaret.


Ett ekipage som lastats med jord, är alldeles för tungt och Arbetsmiljöverkets Gabriel Sanz konstaterar att det inte framgår om kranen är besiktigad eller ej, något som kommer att undersökas i efterhand. Det blev också en överlastavgift, men då bristerna var fler, landar notan på ett högre belopp.

Arbetsmiljöverkets inspektör samtalar med chauffören under tiden bilinspektörerna besiktigar fordonet. Foto: Göran Rosengren

Dagens märkligaste ärende blev en dragbil som var på väg att hämta en trailer med frysaggregat, kylskåp och liknande som skulle till Litauen, sades det. Trailern påstår åkaren sedan att han äger, liksom varorna i densamma. Föraren är rysk och får lov att arbeta i Sverige, men dragbilen har gröna saluvagnsskyltar och kom egentligen från Nederländerna. De gröna saluvagnsskyltarna tycker ägaren är helt okej eftersom han anser att det inte är en yrkesmässig transport. Polisen håller inte med och skyltar av fordonet och flyttar det till en grusplan i närheten.

Polisen håller inte med fordonsägaren, som tycker att det är okej att utföra den aktuella transporten med saluvagnsskyltad dragbil. Ekipaget i bakgrunden kördes av en chaufför som senare utvisades. Transporten bedömdes vara ett otillåtet cabotage bland annat eftersom föraren inte hade något förartillstånd. Foto: Göran Rosengren

Dagens mest tråkiga händelse, hur olaglig än handlingen är, uppstår när en ung förare av en trimmad a-traktor kör denna i 90 km/h framför polisen. Även om den unge mannen är lågmäld och direkt visar var ”knappen” sitter, blir det en olovlig körning och hans ambition att slutföra utbildningen på transportskolan och bli yrkesförare, hamnar i allvarlig fara.
– På ett sätt känns det tråkigt att ta hans körkort, men å andra sidan kan det ha räddat hans liv, säger en av poliserna på kontrollplatsen.

Trafikpolis Göran Scott förklarar att när kabelskorna rycks isär så är fordonet en A-traktor. När de sätts ihop så är det en bil. Foto: Göran Rosengren

Proffs återkommer längre fram med fler artiklar från denna samverkanskontroll.


Om artikeln

Publicerad: 2020-10-02 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmiljöverket Göteborg Gränspolisen Myndighetssamverkan Trafikpolisen Transportfusket Utlänningsärende