Av de 30 nya fordonen är tio elfordon från den kinesiska tillverkaren Maxus, åtta gasfordon från Iveco och tolv fordon är från Mercedes Bentz. Vid visningen rullade de nya fordonen ned för backen i en lång procession. En överraskande tyst sådan då elfordonen inte gav något ljud ifrån sig.
Visningen lockade intresse från politiker, både Stockholms klimat- och miljöborgarråd Katarina Luhr och ordföranden i riksdagens trafikutskott Jens Holm var på plats.
Lastbilar som drivs på el är fortfarande ett ganska ovanligt inslag i Stockholmstrafiken, men elfordon kommer att vara en viktig del av framtidens transporter. I förra veckan inrättade regeringen därför en Elektrifieringskommission för att påskynda arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna och transportsektorn som helhet.
De 30 nya fordonen börjar gå i trafik den 2 november. Mixen av fordon i olika storlek och med olika drivmedel möjliggör helt fossilfria transporter i Stockholm, något som Widriksson är ensamma om, säger de. Widriksson har sedan 2014 också en egen tankstation för biogas och har nu även investerat i egna laddstolpar vid terminalen i Västberga.