Resan påbörjades redan 2015 då arbetet med att miljöcertifiera verksamheten inleddes. I samband med det arbetet lade man upp en medveten strategi för att i en inte allt för avlägsen framtid bli klimatpositiva.
Några viktiga steg på vägen har varit när man 2017 bytte all belysning till LED på den cirka 7 000 m2 stora terminalen. Samtidigt tecknar man avtal om EPD-certifierad el som kommer från 100 procent vattenkraft.
2018 byts alla tjänstebilar ut till 100 procent elektriska fordon. 2019 investerar bolaget i en av Helsingborgs största solpanelsparker som placeras på terminalens tak. Anläggningen täcker en yta av 3000 m2 och levererar mer än 245 000 KWh per år.
2020 är Klimat-Transports terminal i Helsingborg väldigt nära att vara klimatneutral, men för att nå hela vägen fram till att bli klimatpositiv, inleder man ett samarbete med The Forest Solution för att binda den sista mängden CO2 för att nå sitt mål.
Forest Solution är ett svenskt bolag som arbetar med att öka tillväxten på svensk skog för att binda koldioxid. Det ger möjligheten att klimatkompensera på svensk mark, med svenska kontroller och garantier. Lösningen är enkel och långsiktig. Klimat-Transport har valt att binda dubbelt så mycket som de egentligen skulle behöva binda för att bli klimatpositiva. Allt för att vara på den säkra sidan.
Tobias Lundberg är affärsutvecklare på Klimat-Transport och ansvarig för hållbarhet och kommunikation på koncernnivå.
– Detta varit en självklar och naturlig väg att gå. Även om det har varit mycket jobb utmed vägen så känns det fantastiskt bra nu när vi är i mål. Nästa steg för oss är nu att erbjuda marknaden möjligheten till klimatneutrala transportlösningar, säger han.
Idag täcks Sveriges yta av 60 procent skog som binder cirka 40 miljoner ton koldioxid netto per år. Med Forest Solutions metod ökar bindningen med 30 procnt över åtta år, enligt Klimat-Transport.