När olyckan sker, tillkallas bilinspektör Roger Ogemar för att hjälpa Salapatrullen att läsa av färdskrivaren i det svenskregistrerade fordonet. Föraren är en udda fågel då denne är marockansk med spanskt körkort.
Kör- och vilotiderna uppvisar inga brister, men föraren har arbetat hela natten.
– När han går av vägen som är helt rak, kör han i 56 km/h och säger sig ha väjt för en räv, säger Roger Ogemar som anar att föraren kan ha varit trött, men att det är svårt att bevisa.
En annan sak man noterar, är att bältet på förarplatsen är knäppt, något som inte är ovanligt bland distributionsförare som hoppar mycket ut och in i sina fordon och som vill tysta bältesvarnaren.
– Om detta indikerar att föraren kört utan bälte, är dock lika svårt att bevisa som om han varit trött vid olyckstillfället, men det ligger nära tillhands eftersom föraren fick en uppsträckning av sin förman för att inte ha använt bälte, säger Roger Ogemar.
Lastbilen är gasdriven och det får konsekvenser för bärgningen då det inte gick att dra upp den direkt på vägen.
– För att inte riskera att gastanken skulle gå sönder, får bärgaren istället dra fordonet 300 meter på en åker för att komma till en uppfart, avrundar Roger Ogemar.