År 2017 blev det stopp på Karleby kontrollplats. Foto: Roger Ogemar År 2017 blev det stopp på Karleby kontrollplats. Foto: Roger Ogemar

Bulgarisk åkare dök inte upp i rätten – får tillbaka manipulerad färdskrivare

Åkeriet rapporterades mot en företagsbot då en manipulerad färdskrivare påkommits i ett av deras fordon. Åkeriet ville inte infinna sig i tingsrätten och då togs stämningen bort. Åkeriet har nu rätt att återta den beslagtagna, manipulerade utrustningen.


I november 2017 stoppades en bulgarisk dragbil av yrkestrafikgruppen i Västerås. Ganska snart fann man att färdskrivaren var manipulerad.

Dagen efter gjordes en teknisk undersökning av fordonet då manipulationsutrustningen demonterades och togs i beslag.
– Föraren svor sig fri i förhöret och släpptes därefter fri och åkte hem med dragbilen, berättar bilinspektör Roger Ogemar.

Företaget blev sedan rapporterat mot en företagsbot på 150 000 kronor. En förundersökning gjordes vilken resulterade i en stämning mot företaget.

Sedan dess har tingsrätten vid tre tillfällen försökt delge företagets representant i Bulgarien en kallelse om att infinna sig i svensk domstol.

Nu är det år 2020 och Roger Ogemar får ett meddelande från utredaren som handlade ärendet i Västerås i november 2017. Ett meddelande som får Ogemars temperatur att höjas något.
– Västerås tingsrätt har beslutat att avvisa stämningen på grund av att man inte har lyckats komma i kontakt med företagets representant i Bulgarien, säger han.

Ogemar tar kontakt med utredaren för att få ett beslut om att den beslagtagna utrustningen nu ska övergå till polismyndigheten som utbildningsmaterial.
– Äkta utrustning från verkligheten är ett mycket bra verktyg när jag utbildar andra poliser och bilinspektörer i hur man finner manipulationsutrustning, säger han.

Utredaren återkommer efter tre dagar med beskedet att beslaget ska gå tillbaka till det aktuella åkeriet eftersom stämningen mot dem avvisats.
– Bara om åkeriet inte gör anspråk på utrustningen kan vi få den som utbildningsmaterial. Jag kan säga att ”där small topplocket” hos mig, säger en tämligen irriterad Roger Ogemar.

Med tanke på svårigheterna att delge företaget kallelse till tingsrätten, är utsikterna att man får kontakt med dem nu mycket små, men risken finns ändå och då kommer de att få tillbaka utrustningen.

Roger Ogemar kan inte förlika sig med detta.
– Hur kan det vara möjligt att någon som begått ett brott ska ha möjlighet att få tillbaka ett brottsverktyg bara genom att vägra infinna sig till domstolsförhandling? Jag har till och med svårt att förstå att man kan få tillbaka brottsverktyg även om man blir frikänd. I detta fallet är det ställt utom all tvivel att utrustningen inte kan användas till något annat än att fuska och då ska man banne mig inte ha tillbaka grejorna, säger han.

Han berättar att Transportstyrelsen till regeringen 2018 har lagt fram en framställan med lagförslag och andra ändringar som rör manipulation av färdskrivare. Hade den framställan varit på plats, hade svensk lagstiftning haft ett straffansvar som gjort det olagligt att sälja, köpa, inneha och använda manipulationsutrustning.
– Med fängelse i straffskalan hade vi kunnat använda mycket skarpare verktyg, kanske till och med kunnat anhålla föraren och haft bilen i kvarstad tills domstolen haft sin förhandling. Vart tog framställan vägen? Enligt vad jag erfarit från Transportstyrelsen, ligger den hos regeringen som ville ha ordning och reda på våra vägar, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-24 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Manipulerad färdskrivare Polisen tingsrätten Transportstyrelsen