Det är torsdagen den 19 november och initialt finner de inga fel alls vare sig på kör- och vilotiderna, fordonet eller lastsäkringen, men det varar inte länge.
Fordonet har en analog färdskrivare trots att det är för nytt för att ha det.
– Analoga färdskrivare i fordon som egentligen måste ha digitala sådana, finner vi inte sällan hos fordon från åkerier som erbjuder ett lägre pris för sina transporter, säger bilinspektör Roger Ogemar.
En analog färdskrivare är lättare att fuska med vilket ger konkurrensfördelar gentemot skötsamma åkerier, tillägger han.
Kravet på digital färdskrivare gäller från 1 maj 2006 i hela EU. Kroatien som blev medlem först 2013, skrev då under på att man ska följa EU:s regler vilket innebär att man även är tvungen att följa kravet om digitala färdskrivare för fordon i internationell, yrkesmässig trafik.
– Det aktuella fordonet registrerades först 19 januari 2007 vilket gör att det omfattas av detta krav, säger Roger Ogemar.
Föraren tar kontakt med åkeriet som uppger sig förstå problemet och lovar att byta färdskrivare och fordonet eskorteras till en verkstad för detta.
– Väl på verkstaden börjar åkeriet ifrågasätta att färdskrivaren måste bytas och framför allt har de synpunkter på att kostnaden för detta hamnar på drygt 31 000 kronor, säger Ogemar.
Efter en lång stund och med en mer och mer högljudd förare, får polisen ett mail från Volvo i Kroatien som visar att fordonet togs i bruk 2007 med en analog färdskrivare och åkeriet hävdar att utrustningen är original. Nu förstår inte åkeriet alls varför de måste byta skrivaren.
Volvo i Kroatien fortsätter att opponera sig och skickar diverse dokument till Volvo i Västerås om att det finns flera undantag för dem att slippa digitala färdskrivare.
– Då skickar jag tillbaka övergångsdokumentet från EU:s officiella tidning gällande Kroatiens anslutningsfördrag till EU och bad dem peka ut var det står något om undantagen från detta. Sedan hör vi inget mer från dem, säger Roger Ogemar.
Då varken pengar eller viljan att förstå infinner sig, klampas fordonet och man åker iväg för att fortsätta arbeta.
Några timmar senare passerar de verkstaden och hör med föraren om de kommit fram till en lösning, men åkeriet är fortfarande oförstående till att bytet måste göras. När de går in på verkstadens kundmottagning, träffar de en svensk åkare med bosniskt ursprung som erbjuder sig hjälpa till att förmedla budskapet till åkeriet.
Efter en ljudlig diskussion vars innehåll polisen inte förstår, säger den svenska åkaren att man nu är villig att låta föraren betala med kort på plats. Det gick ju fort?
– Ja. Han sade att han hade framfört budskapet på ett sätt så att de både förstod, och att det var allvar, säger Ogemar.
På fredagsmorgonen låser man upp klampen och fordonet tas in på verkstad för byte av skrivare. Innan arbetet med bytet påbörjas, ska föraren betala med sitt kort, något som inte fungerar förrän vid 14-tiden på eftermiddagen.
Arbetet avslutas vid 19-tiden på kvällen, men föraren är uppgiven trots att problemet med skrivaren har löst sig.
– Under natten hade värmaren lagt av och han var rejält frusen när verkstaden öppnade och fick komma in för att duscha varmt, säger Roger Ogemar.
Förarens uppgivenhet berodde på att det nu inte finns pengar kvar till att laga värmaren och han ska långt upp i Sverige där det är kallt.
Räddningen kommer med den svenska åkaren som dagen innan tolkat åt polisen.
– Han beställer ut Volvo-jouren på lördag förmiddag och stod dessutom för hela kostnaden. Det finns fortfarande hjältar, avrundar Roger Ogemar.
Natten mot lördagen fick föraren låna en kupéfläkt och tillgång till ström av verkstaden.
Med rätt färdskrivare och fungerande värmare, rullade på lördagen ekipaget med sina 13 ton importerade nudlar vidare mot Sundsvall.