Åkeriet, samt den person som chaufförerna hänvisar till som varandes chefen, är kända av polisen sedan tid tillbaka. Även Proffs har haft anledning att uppmärksamma såväl åkeriet som chefen tidigare.
Åkeriets fordon har tidigare kontrollerats och då har de varit i dåligt skick. Detsamma gäller de fordon som stoppas under vecka 47 då samtliga blir ålagda kontrollbesiktning inom tre dygn. Däremot är kör- och vilotider samt chaufförernas tillstånd och andra dokument, i sin ordning.
Fredagen den 20 november står polisen på kontrollplats Karleby utanför Västerås och tar in ett bil- och släpekipage. Utseendet och intrycket av skicket indikerar att det kan röra sig om ytterligare ett av Västeråsåkeriets fordon. Det visar sig stämma och tidigare erfarenheter gör bilinspektör Jonas Nordin extra uppmärksam.
Ekipaget får under besiktningen anmärkningar på ett otal punkter, säger bilinspektören.
– Det som sticker ut är att dragstången är rejält tilltryckt och böjd vilket leder till ett tekniskt körförbud då det finns risk att den går av. Trots att dragstången är krökt, är ekipaget dessutom längre än 24 meter, säger han.
Fordonet får även ett föreläggande om kontrollbesiktning inom tre dygn.
Färdskrivaren hade förvisso besiktigats dagen innan aktuell kontroll, men innan dess har den varit obesiktigad i tjugotalet dygn. Trots det har fordonet använts i daglig drift.
– Jag skrev en underrättelse till Transportstyrelsen vilket kommer att leda till en sanktionsavgift. Det kostar 2 000 kronor per dygn att köra med en obesiktigad färdskrivare, säger Jonas Nordin.
Nordin berättar att ett annat av åkeriets fordon under senhösten stoppats, även det med obesiktigad färdskrivare. Där var det speditören som av Transportstyrelsen blev ålagd att betala en sanktionsavgift på över 50 000 kronor för färdskrivarmissen. Speditören, frågar vi?
– Ja. En del av åkeriets fordon står fortfarande på den aktuella speditören och trots att jag rapporterade att det var Västeråsåkeriet som brukade ekipaget, blev det speditören som fick betala, säger Jonas Nordin.
Nu ringer han till åkeriet för att ännu en gång tala om brister med chefen. Chefen beskriver han som ”lätt att ha att göra med”.
– Han säger direkt, utan protester, att han ska ordna en bärgare till släpet och jag får göra vad jag vill med färdskrivaren eftersom åkeriet hävdar att det är Volvo som gjort fel, men jag finner inget i färdskrivaren som styrker det påståendet. Denna gång står fordonet på åkeriet varför det blir de som ska betala, säger Jonas Nordin.
Åkeriet säger till Nordin att de själva ska ordna upp det med Transportstyrelsen.
Åkeriets chef har funnits med sedan länge i olika sammanhang där det har blivit fel och det nu aktuella åkeriet är redan välkänt av polisen. För att få bedriva åkeri, krävs att åkeriet och den ansvariga ska ha ”gott anseende”. Hur går det ihop med alla rapporter som skrivs mot åkeriet tillsammans med upprepade sanktionsavgifter?
– Det verkar onekligen som att det ”goda anseendet” som krävs för att man ska få ha trafiktillstånd rymmer väldigt mycket, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.
Fot: Jonas Nordin