Jessica Björkquist, senior produktchef Hållbarhet, Scania Sverige.
– Vi har fordonen och tekniken, och för att inte tappa tid vill vi börja distribuera matvaror med ellastbilar så snart som möjligt, säger hon.
Omställningen till ett elektrifierat godstransportsystem är ett viktigt steg i riktningen mot ett hållbart samhälle. Av den anledningen samarbetar Scania i flera elprojekt. Ett av de större heter ”Reel”, som består av representanter från andra lastbilstillverkare, elnätsbolag, energiföretag, laddstationsoperatörer och åkare.
Tillsammans ska man testa och utveckla elektrifiering av regionala transporter med tunga lastbilar i praktiken. Projektet finansieras av Energimyndigheten och Vinnova med målsättningen att dra igång storskaligt elektrifierat godstransportsystem i storstadsregionerna i slutet av 2021, med siktet inställt på storskaligt nationellt.
Men redan nu inleder alltså Scania tillsammans med Axfoods inköps- & logistikbolag Dagab och laddstationsoperatören Engie, ett mindre projekt för att påbörja transporter i stadstrafik så snart som möjligt. Samarbetet sker inom ramen för Scanias partnerskap med Dagab och med Engie.
Tillverkningen av Scanias ellastbilar inleds i december i Södertälje och i början på 2021 ska distributionsfordonen med utgångspunkt från Dagabs lager i Jordbro leverera varor till ett antal olika butiker i Stockholmsområdet. Det handlar både om Scanias nya plug-in-hybrid och Scanias helelektriska lastbil.
Först ut i elektrifieringen är de stadsnära tunga transporterna. Därefter, när batterierna utvecklas och blir effektivare, kan de även användas vid region- och fjärrtransporter.
Scanias elektriska lastbil är utrustad med 300 kWh batterikapacitet och CCS-laddning från elnätet. Med 130 kW kan batteripacken laddas på 100 minuter med resultatet att kunna köra 250 nya kilometer och därmed fortsätta transporterna. För projektet används P-seriehytter som utformats för stadstrafik. Elbilen finns även med L-hytt som tillval.