Varje år utser den tyska tidningen och dess systertidning Trucker, de mest miljövänliga nyttofordonen i klasserna Green Truck, Green Van och Green Light Truck. Grunden för miljövärderingen utgörs av resultaten från oberoende fordonsprov.
För att minska vikten inför utmaningen, valde Scania bort takluckan på årets testfordon vilket minskade vikten med 15 kilo. Det är bara ett exempel på det fokus den svenska lastbilstillverkaren har haft för att uppnå en egenvikt på fordonet på endast 7 370 kilo. Detsamma gäller för Mercedes-Benz Actros 1851 som är 82 kilo lättare än Scanias testfordon.
Mer överraskande är att Volvo FH 500:s testfordon har en egenvikt på 7 610 kilo trots att Volvo ofta visat sin förmåga att konfigurera FH-modellen med en imponerande låg egenvikt. Att Volvo valde att inte göra det med denna FH 500 I-Save, förbryllar de två tyska tidningarna. Till Volvos försvar, säger tidningarna att fordonet endast rullat cirka 12 000 kilometer och var alltså inte helt inkörd vilket påverkar bränsleförbrukningen negativt.
Deltagarna måste ha minst 500 hk och vara utrustade med en långdistanshytt med högt tak. Lika konkurrensvillkor säkerställs i form av helt identiska, nya Michelin X-Line-Energydäck. Allt annat överlåts åt tillverkarna att utrusta sina fordon med. Släpet de drar är en Fliegl lastad med 32 ton.
Ekipagen ska köras så ekonomiskt som möjligt i en rimlig medelhastighet på en 343 kilometer lång testväg kallad ”VR-Profi”.
Scania R 540 Highline avgick alltså med segern och det är fjärde året i rad som den eftertraktade trofén går till Scania.