Thomas Casper, PR-chef hos Autodoc, upprörs över bildbevisen som vittnar om den katastrofala godshanteringen. Företagets gods ligger huller om buller tillsammans med datorskärmar, kläder, bildäck, sportutrustning, djurtillbehör och mycket annat. Speditören vars kapell syns på trailern är inte den som avses i artikeln. Transporten gjordes för Postnord Danmarks räkning. Thomas Casper, PR-chef hos Autodoc, upprörs över bildbevisen som vittnar om den katastrofala godshanteringen. Företagets gods ligger huller om buller tillsammans med datorskärmar, kläder, bildäck, sportutrustning, djurtillbehör och mycket annat. Speditören vars kapell syns på trailern är inte den som avses i artikeln. Transporten gjordes för Postnord Danmarks räkning.

Vårdslös godshantering får näthandlare att starta utredning

Postnord Danmark: ”Felet ligger hos oss”

När trafikpolisen kontrollerar trailerekipaget faller flera kollin ner från lastbäraren. Ett medskickat intyg förklarar att chauffören inte har haft möjlighet att närvara vid lastningen av den plomberade trailern – och nu riktas polisens blickar mot avsändaren, Postnord i Danmark – som erkänner att felet är deras.


Ett trailerekipage på väg norrut på E6 vid Helsingborg i onsdags i förra veckan, väckte trafikpolisens intresse av ett par anledningar. Dels kunde dragbilen vara intressant sett ur bilinspektörernas perspektiv, dels buktade trailerns kapell betänkligt.

Trafikpolis Christer Hansson väljer att vinka med sig ekipaget in på kontrollplatsen vid Långeberga.
– När chauffören öppnar vänstersidan på trailern, faller ett antal paket ner på marken. Som tur är stod ingen i vägen, förklarar Christer.

Ett av kollina som dunsat ner blir extra intressant för Christer Hansson.
– Det stod ett UN-nummer på kartongen, men enligt frakthandlingarna skulle det inte finnas något farligt gods i lasten. Och föraren hade ingen ADR-utbildning över huvud taget.


Trailern var plomberad
och i transportdokumenten står på engelska att föraren inte har varit delaktig vid lastningen. Godset på trailern ligger huller om buller, det ser ut som att man bokstavligt talat har kastat in godset när man lastat det.
– Och en av frågorna som väcktes var om det fanns fler kollin ombord med någon form av farligt gods i, säger Christer.

Han försöker att komma i kontakt med speditören, Postnord i Danmark. Det lyckas han också med, efter många om och men.
– Många telefonnummer som jag provade var inte i bruk, men till slut lyckades jag få tag i rätt person, förklarar Christer.

Danska Postnord fick under samtalet reda på att det fanns en enda lösning för dem för att transporten skulle tillåtas fortsätta.
– De får ordna hit en annan trailer att lasta om godset till. Likaså att godset säkras korrekt.

På onsdagen hade dock ingen ny trailer kommit till platsen och under torsdagen eskorterar polisen därför ekipaget till Postnords terminal i Helsingborg.
– Chauffören fick där hjälp av en kollega, samt av personal på terminalen, med att lasta över godset på en annan trailer för att på så sätt bringa ordning i kaoset på flaket och för att lastsäkra på rätt sätt, förklarar Christer Hansson.

Vid omlastningen visar det sig att kollit med UN-numret var det enda ombord som innehöll farligt gods. Christer kunde även konstatera att det aktuella kollit inte heller omfattades av reglerna om transport av farligt gods, en så kallad särbestämmelse.

Han skriver nu en anmälan om bristfällig lastsäkring, en anmälan som riktas mot Postnord i Danmark. Enligt vad tidningen Proffs erfar kan anmälan leda till 1 500 kronor i böter – om åklagaren väljer att gå vidare med ärendet. Godset, som var på väg till Finland, blev däremot uppskattningsvis drygt ett dygn försenat, vilket troligtvis svider lite mer än böterna i sig.


Proffs kontaktar några
av avsändarna vars gods vi kan se i kaoset på trailern. Thomas Casper, PR-chef hos det tyska bilreservdelsföretaget Autodoc är en av dessa. Han upprörs över det han får se på fotot som vi skickar till honom.

Thomas Casper förklarar att Autodoc har en bestämd uppfattning om att godset som företagets kunder beställer ska komma fram i oskadat skick.
– De tydliga skadorna på emballaget kan väcka tvivel om innehållet är helt, förklarar han.

Han kommer nu att informera Autodocs reklamationsavdelning om det inträffade.
– De kommer säkert att göra en egen utredning, avslutar Thomas Casper, som tror att det inträffade kan bero på en ”kedja av olyckliga tillfälligheter”.

Proffs kontaktar Postnord i Danmark.
– Det här är ett riktigt olyckligt misstag, som vi är oerhört ledsna över har hänt över huvud taget. Felet ligger hos oss och innebär att godset har lastats i en trailer som inte var lämplig för den typen av gods, skriver Lene Reipuert, chef för paketverksamheten på Postnord Danmark, i ett mejlsvar.

Hon förklarar vidare att Postnord i Danmark inte känner till att något liknande har inträffat tidigare.
– Men vi har ändå granskat våra processer för att vara helt säkra på att det inte kommer att hända igen, avslutar Lene Reipuert.

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-05 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Danmark godshantering Helsingborg Lastsäkring PostNord Trafikpolisen Transportskador