Det lades många timmars arbete på att bevisa att färdskrivaren var manipulerad och hade använts, men redan innan slutprotokollet kommer in till åklagaren, lägger denne ner ärendet. Foto: Roger Ogemar. Montage: Göran Rosengren Det lades många timmars arbete på att bevisa att färdskrivaren var manipulerad och hade använts, men redan innan slutprotokollet kommer in till åklagaren, lägger denne ner ärendet. Foto: Roger Ogemar. Montage: Göran Rosengren

Åklagare lägger ner ärende trots fysiska bevis

Bilinspektören: ”Vårt slutprotokoll hann inte ens in till åklagaren”

Västerås yrkestrafikgrupp är uppdelade i flera grupper när de arbetar i Köping den 8 december. Man har märkt en viss ökning av turkiska ekipage i Västmanland vilket har diskuterats. Detta har snappats upp av ordningspolisen i Köping som, när de är ute och kör, hamnar bakom ett sådant ekipage som de hämtar in till kontrollplatsen som redan börjat fyllas upp.


Bilinspektör Roger Ogemar påbörjar kontrollen med att dra ut remsor ur färdskrivaren. Dessa visar att föraren inte har kört en meter trots att polisen legat bakom ända sedan Arboga. Ytterligare remsor dras ut och visar att fordonet inte körts alls sedan dagen innan.

Föraren berättar att han kom in via Trelleborg, kör till Tullen i Malmö och sedan  lossar han i Karlstad. När han stoppas, finns en pall kvar som skulle ha lossats i Stockholm.
– Vi utvidgade undersökningen av färdskrivaren och fick då en mindre avvikelse på ett mätvärde och bestämde oss för att provköra fordonet. Då fungerade allt som det ska, säger Roger Ogemar.
Till detta ställer sig föraren helt frågande.

Föraren förklarar att han haft problem med färdskrivaren och ringt en verkstad som gett rådet att kontrollera en specifik säkring.
– Vi bad honom peka ut säkringen. Senare testade vi säkringen och när den togs ur, slutade nästan all elektronik i fordonet att fungera, säger Ogemar.
Fordonet tas i beslag och föraren grips och förs till häktet.

Under kvällens förhör säger föraren att det enda som slutat fungera var färdskrivaren som då visade vila och att hastighetsmätaren inte rörde sig samt lite problem med att växla från ettan till tvåan ibland. Han visste då inte att bilinspektörerna testat säkringen och påvisat funktionen och att det inte heller gick att tanka ur färdskrivaren utan säkringen i. Mot dessa uppgifter anhåller jouråklagaren föraren som inte erkänner något.

Dragbilen ställs in på en verkstad i Västerås och nästa dag hittar Roger Ogemar och bilinspektör Tommy Roos manipulationsutrustningen samt bevis på att föraren använt den.
– En rimlig anledning till att han använt den, är att han velat få ihop en reducerad veckovila som han annars varit tvungen att ta ut i Stockholm innan han kunnat återvända till Turkiet, säger Roger Ogemar.

Trafikpolis Ylva Frohm och trafikutredare Fredrik Andersson håller ytterligare förhör med föraren. Därefter får åklagare tillika förundersökningsledare Carl-Johan Norström via telefon ta del av vad förhöret gett.
– När åklagaren hör vad vi har påkommit och att föraren fortfarande inte erkänner, släpper han föraren på fri fot och lägger ner ärendet. Dragbilen lämnas tillbaka, men för tillfället har vi kvar manipulationsutrustningen, säger Roger Ogemar.
Ärendet läggs ner innan det sista förhöret ens hunnit skrivas in i ärendet. Inte heller slutprotokollet av den omfattande tekniska undersökningen av fordonet hann komma in till åklagaren innan allt var över, säger han vidare.

Redaktionen kontaktar åklagare Norström som inte alls vill svara på våra frågor utan hänvisar till att det råder sekretess även om ärendet är nerlagt. Vi får veta att eftersom ärendet lagts ner under förundersökningen, kan förundersökningssekretessen leva kvar. Vi har begärt ut ärendet av polisen och avvaktar deras bedömning nu.

Bilinspektörerna är luttrade av alla nerläggningar och hade därför garderat sig.
– Eftersom föraren körde trots att han kände till att färdskrivaren inte fungerade, fick han en bot för att inte ha använt reservrutiner och sedan ytterligare en bot för att bältet var knäppt bakom ryggen när han stoppades. Det blev totalt 4 750 kronor i böter, säger Roger Ogemar.

Men det slutar inte där. Dragbilen är av årsmodell 2015 och ska vara utrustad med den nya sortens kitasgivare som är svårare att manipulera.
– Istället sitter där en gammal givare och det är olagligt. När vi avslutat vår undersökning och tog ut bilen för avhämtning, satte vi direkt på en klamp. Den sitter kvar tills kitasgivaren är bytt och färdskrivaren ombesiktigats, säger Ogemar.
När åkeriet beställer tid för byte, visar det sig att delarna inte kommer förrän måndagen den 14 december.

Roger Ogemar är besviken över att ärendet lades ner.
– Så har vi det nu för tiden. Det är öppna dörrar i Sverige och vad det kommer att leda till, kan vi bara ana. Det känns som att en del åklagare öppnar bakdörren så snart vi kommer in genom entrén med dessa ärenden. De verkar inte ta i beaktande det breda perspektivet av vad dessa fall för med sig för trafiksäkerheten, konkurrensen och olikhet inför lagen, avrundar han.

Till höger Roger Ogemar som noga granskar kitasgivaren för att se om den varit öppnad. Foto: Roger Ogemar, Ylva Frohm. Montage: Göran Rosengren
Till höger Roger Ogemar som noga granskar kitasgivaren för att se om den varit öppnad. Foto: Roger Ogemar, Ylva Frohm. Montage: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-14 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: