I takt med att efterfrågan på elbilar förväntas öka och alltfler elektrifierade fordon tar plats ute på vägarna, så har också Continentals utvecklingsarbete med däck för el- och hybridbilar tagit fart.
Totalt producerar bolaget idag cirka hundra olika typer av däck anpassade för eldrivna fordon och fler blir det i takt med den ökade satsningen på elektrisk mobilitet.
Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.
– Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt, men det krävs en särskild tonvikt på däckets kvaliteter för att säkerställa både prestanda och säkerhet. Elbilar ställer helt andra krav på däck jämfört med fordon som körs på bensin och diesel. Som däckleverantör arbetar vi ständigt med att utveckla våra produkter där just bränsleekonomi är ett viktigt ledord. Vi vill också gärna bidra med både förståelse och kunskap om vad som viktigt att tänka på när det kommer till att välja rätt däck för rätt bil, säger han.
Nyligen tillkännagav Continental samarbetet med MOIA, Volkswagen-koncernens samåkningstjänst med eldrivna bussar och har här tagit fram ett helt specialutvecklat däck för MOIA:s fordonsflotta som uppfyller alla de kvaliteter som krävs för ett eldrivet fordon i linje med mobilitetskonceptet.
De stora lastbilstillverkarna presenterar allt fler eldrivna tunga fordon och under 2021 kan vi förvänta oss stora lanseringar av sådana. Hur ser det ut för dessa fordon?
– Däck för tunga fordon innebär fler parametrar som exempelvis rullmotstånd, men när lanseringarna kommer, kommer vi att vara redo, avrundar han.