Strax före jul får trafikpolis Christer Hansson syn på en amerikansk dragbil av märket Kenworth. Han bestämmer sig för att ta den med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga strax öster om Helsingborg.
Inne i hytten lyser mängder med mätare och knappar upp instrumentbrädan.
– Och under huven ligger en rak sexa på tolv liter. Otroligt häftig, utbrister Christer.
Trailern som hänger på dragbilen tillhör en uthyrningsfirma. Och den är tom.
– Det visar sig att chauffören, tillika åkaren, har i uppdrag att flytta tomma trailers från en plats till en annan. Så även om det handlar om tomma trailers så är det de facto transporter det är fråga om, förklarar Christer Hansson.
Och det är nu det uppstår problem för åkeriägaren.
– Han kom till Sverige tom, alltså utan trailer. När jag stoppade honom några dagar senare så var han inne på sin sjunde inrikes transport.
Christer Hansson får intrycket av att åkaren inte riktigt känner till vilka regler som gäller för hans verksamhet när han flyttar trailers i Sverige.
– Dragbilen är ju danskregistrerad och därmed blir det cabotagetransporter som han utför. Han var mycket trevlig och tillmötesgående så jag hoppas att han framöver kommer att se över sitt upplägg.
Att inte känna till cabotagereglerna kan som bekant bli dyrt. Den danske åkeriägaren fick, precis som alla andra utländska transportörer som ertappas, betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
– Han betalade snabbt och vi behövde därför inte klampa fordonet, avrundar Christer Hansson.