Dessutom har den bland annat tre axelbromsar för förbättrade växlingsegenskaper, pneumatisk växling, ekonomiväxling och åtta backväxlar tillgängliga. Det blir mindre buller som möter överblickbara lagkrav och mindre intern friktion, torrsump som minskar stänkförlusterna och förbättrade underhållsintervaller samt ökad tillförlitlighet. Scania är helt klart nöjda med sitt nya växellådsprogram.
Att utveckla ett helt nytt växellådsprogram är mycket omfattande, särskilt när utgångspunkten är att överträffa vad som redan är ett riktmärke i branschen. Just därför har nya Scania Opticruise inga komponenter gemensamma med dagens program. Med de många prestandaförbättringarna förblir Scanias Opticruise-system konkurrenskraftigt under hela detta årtionde.
Jimmy Larsson, Senior Manager och chef för Scanias växellådsutveckling.
– Det bär emot att använda en trött klyscha om att starta med ett oskrivet blad men det var faktiskt vad vi gjorde. Våra utvecklingsteam fick i uppgift att bygga växellådor som skulle motsvara alla olika krav under det kommande årtiondet, särskilt i fråga om bränsleförbrukning, köregenskaper och hållbarhet. Det nya programmet skulle också klara kraven för att fordon med hög bruttovikt ska kunna använda snabba slutväxlar och samtidigt upprätthålla de nödvändiga startegenskaperna, säger han.
Scania har en lång tradition av att erbjuda drivlinor med nyckelegenskaperna lågt varv och högt vridmoment för att uppnå låg bränsleförbrukning. Varför? Om motorn har det vridmoment och den kraft som krävs för att driva lastbilen på låga motorvarv används mindre bränsle, helt enkelt för att bränsle måste sprutas in i cylindern var fjärde kolvslag.
I praktiken innebär detta komplicerade beräkningar där ett stort antal faktorer beaktas, men detta utgör själva grunden. Om marchfarten kan upprätthållas vid, eller strax över, 1050 motorvarv i minuten sparas definitivt bränsle. Det är inte länge sedan en typisk lastbil i fjärrtrafik låg på 1 400 r/min. Scanias nya växellådsprogram har ett betydligt bredare spann med en äkta överväxel och kan därför effektivt hantera både höga och låga motorvarvtal.
En egenskap hos de nya växellådorna är förmågan att spara bränsle. Särskild vikt har lagts vid den interna friktionen i konstruktionen av det nya programmet och de interna förlusterna minskades med inte mindre än 50 procent, enligt Scania.
Den första enheten i programmet, G33CM, är cirka 60 kilo lättare än nuvarande växellådor, främst tack vare ett hus helt i aluminium och något mindre format. Bullerminskningen är upp till 3,5 dB.
De nya växellådorna är kortare än Scanias vanligaste nuvarande växellåda, GRS905. Genom att bara använda totalt två synkringar jämfört med sju tidigare, mellan låg och hög rangedelning, har de nya växellådorna kunnat göras kortare och robustare med axlar som kan hantera högre vridmoment. Detta ger också möjligheter att använda något bredare kuggdrev som är starkare och kan hantera mer moment.