Företaget erkände brottet när de stod inför Coventry Magistrates Court den 9 december och fick då betala nästan 34 000 pund vilket motsvarar över 370 000 svenska kronor.
Manchester Diary använde sina 3,5-tons vans till att leverera mjölk till stora kaféer och andra butiker för att slippa tillståndsreglerna som krävs för att använda tunga fordon i yrkesmässig trafik.
För att de lätta fordonen skulle klara den alltför höga lastvikten och även för att dölja den, hade företaget modifierat fjädringen på bilarna. Ett av fordonen som kontrollerades hade en vikt på 5 530 kilo vilket är över 2 000 kilo mer än den lagliga gränsen.
Mellan februari och mars 2020, fann DVSA fjorton överlastade fordon tillhörande Manchester Diary. Dessa var dessutom i mycket dåligt skick.
Marian Kitson, vd på DVSA, säger att DVSA:s prioritet är att skydda alla från trafikfarliga fordon och dito förare. Företag få inte tumma på reglerna med hjälp av lätta lastbilar när ett tyngre fordon är nödvändigt för uppgiften.
– DVSA arbetar för att det ska löna sig att vara skötsam och kommer därför att vidta kraftfulla åtgärder mot dem som använde olagliga, orättvisa och farliga sätt att konkurrera med andra hårt arbetande företag. Storleken på böterna i det aktuella fallet visar allvaret i att systematiskt och avsiktligt skapa en trafiksäkerhetsfara, säger hon i Motor Transport.