Det är det brittiska transportdepartementet (DfT) som beslutat detta och förare som ignorerar förbudet som gäller redan från den 1 januari 2021, kommer att bötfällas med 150 pund, motsvarande cirka 1 586 kronor, står det i Motor Transport.
Det är ett tillfälligt förbud med anledning av att det förväntas mycket långa köer på Kents vägar i anslutning till gränsövergångarna där i samband med Brexit. Oron för de förväntade långa köerna är något vi nyligen berättade om i tidningen Proffs där en av Girteka Logistics chefer, Christian Kaas-Mortensen förväntar sig se köer så långa som 50 kilometer.
Nu uppmanas DfT av Logistics UK, att omedelbart dra tillbaka förbudet.
Heidi Skinner är policychef på Logistics UK.
– Logistics UK är mycket frustrerade över att DfT och Kent County Council inte har beaktat förarnas välbefinnande i sitt beslut, säger hon.
Hon fortsätter med att peka på vikten av tillgång till rastplatser för dem som ansvarar för transporterna i Storbritannien och längre bort.
– Rastplasterna behövs också för att kör- och vilotiderna ska kunna efterlevas, säger hon.
Att beslutet meddelas endast tolv dagar innan det träder i kraft, anser man också är oacceptabelt. Förbudet gäller såväl inhemska som utländska förare och nästan alla lastbilsparkeringar i området används redan maximalt.
– DfT och Kent County Council har inte presenterat någon lösning på platsbristen. Vi uppmanar dem att omedelbart dra tillbaka det kommande förbudet, avslutar Heidi Skinner, Logistics UK.