Sett ur ett tekniskt perspektiv, så är däck till elbussar som trafikerar stadstrafik den största utmaningen. För att möta både utmaning och efterfrågan så har Continental och VDL Bus & Coach tillsammans kombinerat sina erfarenheter och nu gemensamt utvecklat nya prototypdäck. Däcken testas nu på Continentals testanläggning Contidrom.
Ben Hudson, fordonsingenjör på Continental Truck Tires, säger att precis som alla elfordon, så utsätts bussdäck för högre vridmoment vid start och under acceleration vilket gör att det ställs särskilda krav på däck för elbussar i stadstrafik.
– I stadstrafik behöver däcken också rulla tyst för att höja komforten för passagerarna då elbussen i sig inte ger lika mycket buller som en buss med förbränningsmotor. Det är även viktigt att använda sig av den så kallade energiåtervinningen vid inbromsning. Elmotorn fungerar i detta avseende som en generator och genererar vid inbromsning energi för att ladda batteriet. Detta leder till en markant förbättring av fordonets räckvidd, men jämfört med vanliga bromssystem blir följden även en ökad påfrestning av drivaxeln, säger han vidare.
VDL-bussarna som nu testas på Contidrom är försedda med prototypdäck med handskurna mönster i slitbanan utvecklade av forskning- och utvecklingsavdelningen i Hanover-Stöcken. I regel tar det mellan tre till fem år från att det första prototypdäcket testas till att slutversionen av däcket börjar säljas på marknaden. Målet är nu att korta ned denna cykel.
Ben Hudson säger att när de utvecklar det här konceptdäcket begränsas de inte av hur föregående däckgenerationer har sett ut. Detta ger dem friheten att prova hela nya koncept och idéer.
– Om de här prototypdäcken visar sig vara framgångsrika, kommer vi snabbt att börja ta däcken i bruk och de kommer även att finnas med i utvecklingen av nästkommande generationers däck. Givet den snabba utvecklingstakten i segmentet för elbussar så växer efterfrågan på rätt typ av däck snabbt, avslutar han.
Pressfoto:Däck till elbussar innebär tekniskt krävande avvägningar.