Den 28 december hör till de så kallade ”resdagarna” med hemvändande julfirare på våra vägar. Västerås yrkestrafikgrupp hinner inte ut ur Västerås innan de ser ett svenskregistrerat lastbilsekipage som de vill titta närmare på. Det är bilinspektör Jonas Nordin och kollegan Tommy Roos som tar in ekipaget assisterad av trafikpolis Ylva Frohm.
– Föraren blåste positivt och fick följa med in till polisstationen. När han sedan blåste i det vassare verktyget Evidenzern, visade det sig att föraren låg precis över den lagliga gränsen för alkoholintag, berättar Jonas Nordin.
Pandemin påverkar resandet och i år är jultrafiken inte lika tät som vanligt vilket öppnar för kontroll av fler av de fordon som är på väg.
Ett av dessa fordon är en svenskregistrerad lätt lastbil lastad med matvaror. Det är en transport av ”eget gods” varför den inte räknas som yrkesmässig.
– Den vägde in på 4 510 kilo och därmed cirka 1 000 kilo i överlast. Det innebar avlastning på plats, 4 000 kronor i böter samt omhändertaget körkort, säger Nordin.
Föraren uppvisade kunskapsbrister och Nordin anar att han inte hade en aning om att det var för tungt utan bara utförde uppdraget han fått.
Den 1 januari 2021 införs nya regler för lastvikter. Idag missgynnas ägare av vissa fordon som exempelvis husbilar och husvagnar där det med dagens regelverk snabbt kan bli många procents överlast och därmed straffas dessa personer hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maxlastvikte trots att det är främst överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara, skriver infrastrukturdepartementet.
Konsekvensen av dagens regler är att en förare av en husbil som har en låg maxlastvikt, får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maxlastvikt, även om de överlastar lika mycket.
Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, det vill säga fordonet, föraren och lasten, istället för maxlastvikten.
Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Idag går gränsen vid 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna, skriver departementet.
Jonas Nordin, precis som hans kollegor, har stoppat otaliga fordon där överskridna maxlastvikter lett till böter och körkortsomhändertaganden. Blir det inte mycket bättre nu med de nya reglerna? Han tycker inte det.
– Om du bygger ett specialfordon som har en tjänstevikt på 3,5 ton eller fyller en husvagn med diverse utrustning, då har du aktivt valt att minska lastkapaciteten. Jag tycker att de nya reglerna blir fel. Det finns fortfarande en maxlastvikt på fordonet. De nya reglerna gör det bara billigare att fuska, säger Jonas Nordin.
Han märker att många av dem de stoppar inte har koll på vikterna. Vare sig brutto-, last- eller tjänstevikter.
– Det verkar som att folk tror att det är krångligt att ta reda på vad ett fordon får lasta. Det känns lite som att reglerna nu ändras just för att folk inte orkar kolla upp vad som gäller, säger Nordin.
Om vi tittar på husvagnar så berättar Nordin att han har flera vänner som har husvagn och som har både bra och stora vagnar med gott om lastvikt.
– De satte sig in i vad som gällde och valde en vagn efter deras behov istället för att maxa en husvagn med utrustning och enbart gå på totalvikten. Vill man ha stort får man också vara beredd på att kanske ta ett körkort med högre behörighet. Köper man en husvagn med en lastkapacitet på 40 kilo har man gjort ett val. Överskrider man lastvikten menar jag att man bör rapporteras mot densamma, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.