Det ena ekipaget som klampades, berättade vi om igår och där inväntar vi nu att Malmöföretaget ska svara på våra frågor.
Den andra otillåtna cabotagetransporten som påkoms, utförs av ett bulgariskt åkeri. Speditören är tysk och har tidigare flitigt förekommit i våra artiklar. Det har emellertid gått lång tid sedan sist, vilket måste ses som positivt.
Föraren är från Makedonien och är således en tredjelandsförare vilket kräver ett förartillstånd, något han inte kan visa upp.
– Han berättar att han tagit med sig en trailer från Malmö lastad med tyg som lossats på ett sängföretag i Köping. När vi stoppar ekipaget säger han sig vara på väg till Malmö igen. Det är bara det att han är på väg åt fel håll för detta, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Och så är det det här med inkommande internationell last. Någon handling på en sådan kan föraren inte visa upp, men han tror att dragbilen kommit in till Sverige med gods från Norge under förra veckan.
Efter kontakt med åkeriet, skickar de en fraktsedel på gods från Norge med destination Tyskland. Trailern har ställts av i Malmö hamn för vidare transport med fartyg till Tyskland.
– Det innebär att den inkommande lasten från Norge till Sverige inte lossats till fullo hos slutkunden i Tyskland, något som måste göras innan dragbilen får börja köra cabotagetransporter och då blir det här ett otillåtet cabotage med sanktionsavgift som följd, säger Roger Ogemar.
Inga pengar hinner ordnas fram under eftermiddagen varför fordonet klampas fram till lunchtid den 2 december då de 40 000 kronorna betalades in och klampen låstes upp.