Den 1 december kontrollerade bilinspektör Jonas Nordin i Västerås en estländsk dragbil som drog en trailer för Postnord. Förutom att fordonets dieseltank läckte, landade kontrollen i ett otillåtet cabotage.
Otillåtet cabotage blev det när föraren ställde av den inkommande trailern på Postnords terminal i Malmö och sedan kopplade en annan lastad trailer för vidare färd upp i landet. Felet bestod i att endast godset med mottagaradress Postnord i Malmö hamnat på rätt plats medan godset till Norrköping inte slutlossats hos kunden. För att få påbörja en cabotagetransport måste allt inkommande gods lossats hos aktuella mottagare.
Åkeriet hävdar att det är Postnords fel och att fraktsedeln från Tyskland till Norrköping egentligen inte ska räknas eftersom allt gods ska till Malmö för att lastas om och sedan vidare till slutkund med en annan dragbil. Åkeriet säger till bilinspektören att de alltid gör så.
Postnord svarar på våra frågor om huruvida detta är ett sätt att kringgå cabotagereglerna:
”Vi har hanterat den sändning som skulle till Norrköping på samma sätt som vi hanterar andra sändningar och kollin i vårt nät genom att vi har en fraktsedel mellan varje punkt i nätet. Vi har fått skriftligen från Transportstyrelsen att det är fraktsedeln mellan våra terminaler som gäller och inte adressen på varje paket eller pall. Att detta inte gäller när det finns en CMR-fraktsedel har vi inte uppfattat och kommer göra förändringar i våra rutiner just vad gäller CMR-fraktsedlar. Fraktsedlar mellan våra punkter i logistiknätet gäller alltså även för våra inrikestransporter handlar alltså inte om ett försök att fuska.”
Vår fråga om varför man inte, för att slippa krångel, istället använder svenska dragbilar för inrikestransporterna, lämnas obesvarad.
Bara en vecka senare, den 8 december, figurerar Postnord, Malmö åter i ett cabotageärende. Denna gång i Helsingborg.
Förhöret som hålls sker med hjälp av tolk.
– Föraren uppgav att han endast hade frakthandlingar för den pågående transporten. Inte heller kunde han visa upp dokument som styrkte en inkommande internationell transport, förklarar bilinspektör Mazen Al-Asam vid trafikpolisen i Helsingborg.
Den litauiske föraren förklarar att han haft semester och nyligen tagit över dragbilen i Kalmar. De frakthandlingar som tillhörde tidigare utförda uppdrag, hade den förre chauffören tagit med sig hem till Litauen, berättade chauffören vidare.
Trots det kommer under poliskontrollen såväl ytterligare frakthandlingar fram, liksom ett ”bevis” på en inkommande internationell transport.
– Men det sistnämnda saknade i princip samtliga väsentliga uppgifter, konstaterar Mazen.
Efter att dragbilen stått klampad i cirka tolv timmar, betalade det litauiska åkeriet förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor.