Nyligen utökade DAF sitt elektriska utbud med det elektriska 6×2-lastbilschassit av CF Electric med styrd bakaxel (utformning med bruttovikt på upp till 29 ton), som passar mycket bra för exempelvis sophämtning med nollutsläpp.
CF Electric-lastbilarna har redan kört flera hundratusentals kilometer för stora företagskunder och utvecklat DAF:s erfarenhet av teknik för elektriska drivlinor. Den nya LF Electric är DAF:s senaste produkt med en helt elektrisk drivlina.
LF Electrics e-motor ger 250 kW nominell effekt (toppeffekt på 370 kW) och ett nominellt vridmoment på 1 200 Nm (största moment på 3 700 Nm). Effekten kommer från ett batteri av litiumjärnfosfat (LFP) med en bruttoenergimängd på 282 kWh (effektiv kapacitet: 254 kWh). Detta ger LF Electric en räckvidd på inte mindre än 280 tysta och utsläppsfria kilometer, mer än tillräckligt för speditörer verksamma i stadsmiljöer.
DAF använder så kallade LFP-batterier i alla helt elektriska fordon. Dessa batterier är av den allra senaste generationen och innehåller inte kobolt eller magnesium av hållbarhetsskäl. Dessutom är de bättre förpackade vilket ger högre energidensitet per liter och batteriets kemi garanterar högsta värmesäkerhet. LFP-batterierna levereras med en garanti på sex år, vilket tydligt visar DAF:s förtroende för dem vad gäller prestanda, tillförlitlighet och livslängd.
En särskild egenskap hos den nya DAF LF Electric är det kombinerade laddningssystemet. Det gör att lastbilen kan laddas via det vanliga elnätet, vilket är bra när lastbilen återvänder till uppställningsplatsen i slutet av dagen. Med långsam laddning kan batteriet laddas från 20 procent till 80 procent på 6,5 timme. En full laddning tar upp till 12 timmar. Med särskild utrustning tar snabbladdning av batterierna bara 60 minuter från 20 procent till 80 procent och 2 timmar för full laddning.
DAF LF Electric har utvecklats i nära samarbete med Dana Inc och börjar tillverkas på Leyland Trucks i Storbritannien i maj.