Lars Österberg är glad över att de äntligen har fått en egen bilinspektör. Den första de haft. Ola Pettersson har nu varit i aktiv tjänst sedan cirka en månad tillbaka.
Dragbilen är lettisk och så gammal att det sitter en analog färdskrivare i den. Föraren är rysk. Trailern hyr det lettiska åkeriet av en för oss bekant speditör, men trailern är tom och ansvaret för trailern vilar på den som hyr enheten.
– Föraren har alla sina papper iordning och arbetstillstånd. Kör- och vilotiderna är också utan anmärkning, säger Lars Österberg.
Under tiden föraren och dokumenten kontrolleras, tittar Ola Pettersson på fordonen och det leder till att det blir stopp för fortsatt färd.
– På trailerns första axel sitter däck som inte har mycket mönster alls kvar. På andra och tredje axeln är däcken gränsfall. På dragbilen har framdäcken mellan 2-4 millimeters mönsterdjup och på drivens högra ytterdäck är det 7 millimeter, men alla andra däck på driven landar på 4 eller färre millimetrar och det inre på höger sida hade ett rullmönster, säger Ola Pettersson.
Chauffören får besked på att nu är det slutkört tills däcken bytts och han får en bot om 1 800 kronor.
Lars Österberg tar kontakt med åkeriets bas i Riga och damen han talar med säger att, istället för att byta däck, ska ekipaget ut ur landet.
– Jag gör klart för henne att det inte körs en meter till utan rätt däck, säger Österberg.
Då berättar hon att en person är på väg upp till platsen med andra däck till dragbilen. Hon får till svar att de i så fall får låta trailern stå kvar.
– Hon protesterar och säger att de hyr den vilket stämmer, men de hyr den över lång tid och om de vill ha den med, får de byta däck på den också, säger Lars Österberg.
Åkeriet ska jobba på det och under tiden lämnar Österberg och Pettersson ekipaget där föraren börjar göra iordning mat till sig.
– Det är klart att det är tråkigt att se hur chaufförer hamnar i dessa situationer. De har inte alltid den självklara möjligheten att säga ”nej”. Att låta ett ekipage med så undermåliga däck rulla på vägarna, visar att man inte bryr sig om vare sig föraren eller hans medtrafikanter, säger Lars Österberg.
Däck är alltså på väg upp, men varifrån kommer de? Riga?
– Jag vet inte om åkeriet riktigt förstår var vi befinner oss. Ekipaget hade kommit in och varit en bit upp i landet. Föraren har haft helgvila och sedan kört någon timme innan vi stoppar det. Men enligt åkeriet finns det däck i Sverige som alltså är på väg hit, säger Lars Österberg.
Det visar sig stämma och senare under dagen kommer det upp en bil med dessa och de undermåliga däcken byts ut.