Neil Kuschel, vd på Global-e som är en gränsöverskridande leverantör av e-handelsteknologi, sade att inte bara kunder i Europa står inför nya avgifter nu när Storbritannien har lämnat EU. Vissa transportörer kämpar också för att hantera avgifter och inte minst pappersarbetet, skriver Motor Transport.
Förseningarna har tidigare uppmärksammats av Girteka Logistics som såg ett värsta scenario framför sig.
– Det är större risk att små åkerier kommer till gränsen med fel dokument vilket kan leda till ännu längre väntetider för alla, säger Kristian Kaas-Mortensen, en av cheferna på Girteka Logistics.
Om man är ett företag som är helt beroende av en eller två transportörer, kan man påverkas.
– En del transportörer har kämpat för att fortsätta leverera till EU. Vissa postföretag som inte kan hantera tullklarering och leveransavgifter som betalats till Europa, har kämpat och står inför förseningar, säger Neil Kuschel.
Kuschel tillägger att folket i Europa inte är vana vid att behöva betala tullavgifter
– Konsumenter och andra mottagare av varor i Europa kommer sannolikt att debiteras moms vid leverans och eventuellt tull, om den inte skickas som betald leveransavgift, säger han.
Varningen kom efter att DPD (Dynamic Parcel Distribution), återupptog sina pakettjänster till Europa den 15 januari efter att ha löst hanteringen kring tullen.