Anders Qvarnström i Falkenberg äger Anders & Jennie Transport AB. Han skriver kontrakt med ett av Finlands stora företag, FSN, och börjar den 20 oktober 2020 att köra för dem och hade som mest två fordon där. Faktureringen sker av åkeriet baserat på mil.
Betalningen för den första fakturan, en på 63 000 kronor, ska ske den 7 december, men några pengar kommer inte.
– Eftersom det är första betalningen kan det ju strula och de sade att de skulle kolla upp vad som hänt, säger Anders.
Men tiden går och inga pengar kommer och under julveckan, närmare bestämt den 21 december, får han nog.
– De slutade att svara i telefonen och på mina mejl. Dessutom hade jag nu ytterligare en faktura på 230 000 kronor med förfallodatum 7 januari 2021 som de skulle betala. Inga pengar kommer där heller, säger Anders som är både besviken och arg.
Veckan efter jul lyckas han till slut få kontakt.
– Då berättar de att danska HCS har köpt upp delar av FSN och nu fanns det ingen där som ville ta på sig ansvaret att betala mig, berättar Anders.
Inte heller Anders kontakter med HCS ger något då de hänvisar tillbaka till FSN.
Anders fortsätter att driva sin sak och otaliga gånger försöker han via mejl, telefon och sms få kontakt med FSN:s vd Ville Peltola.
– Sms:en besvaras med ”I am busy”, men en gång svarades det på Peltolas direktnummer, men den personen lade på luren när jag berättade vad det rörde sig om och att jag ville ha betalt, säger han.
Kort därefter vänder han sig till tidningen Proffs.
Den 28 januari 2021 talar Anders med en kontakt på HCS och får då en gång för alla klart för sig att från HCS sida kommer det inga pengar.
– Det här måste komma fram i ljuset. Jag har även fått uppfattningen att det inte är första gången FSN gör såhär och om det finns fler åkerier som upplevt detsamma, får de gärna höra av sig, säger han.
Proffs försöker också få kontakt med Ville Peltola på FSN under nära två veckor och vi använder alla tänkbara vägar, men får samma respons som Anders. Det närmaste vi kommer ett svar på telefonen är sms-budskapet: ”I am busy”.
Redaktionen vänder sig istället till HCS och berättar vad som hänt. HCS svarar, men inte på allt.
– Vi förstår helt och fullt att AJ Transport har hamnat i en otillfredsställande situation, men vi har från vår sida uppfyllt alla våra förpliktelser till punkt och pricka i samband med övertagandet av FSN:s internationella aktiviteter. Vi måste därför hänvisa Anders Qvarnström till de tidigare ägarna eftersom det är dem han har en tvist med, svarar HCS.
Vi ställer även frågor om huruvida det finns andra åkare som FSN inte har betalat och varför inte Anders åkeri får betalt samt hur HCS kommer att agera nu. Dessa frågor lämnas obesvarade med hänvisning till FSN då man inte vill uttala sig närmare om detaljerna i köpeavtalet.
Vad händer nu? frågar vi Anders.
– Jag har lämnat ärendet till svenska Intrum Justitia och när företaget fått betalningspåminnelse i Finland och inte betalar, tar domstolen över, avrundar Anders Qvarnström som är fast besluten om att få sina pengar.