I onsdags, på trettondagen, hade snön lagt sig över vägbanan på E6 utanför Helsingborg.
– Och då valde vi att fokusera lite extra på de tunga fordonens däck, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.
Utfallet blev nedslående. Under lite drygt sex timmar hann polisen och bilinspektörerna med att stoppa cirka 20 ekipage. Tio av dessa hade inte godkända vinterdäck.
– Det handlade om ett eller flera däck på respektive ekipage som inte var godkända som vinterdäck och dessutom två vars mönsterdjup var för dåligt varav en vars framdäck inte ens klarade kraven för sommarväglag.
En av förarna vars däck inte var godkända hade inte heller betalat vägavgiften.
– Vi hittade ytterligare två som förvisso hade rätt däck men som inte hade betalat vägavgiften, berättar Richard.
Han gissar att de hade kunnat stoppa fler med undermåliga däck.
– Men kontrollplatsen blev till slut full och vi kunde därför inte ta in fler lastbilar.
Långeberga kontrollplats förvandlades på några timmar till rena ”däckverkstaden”.
– Jourbilar från olika däckverkstäder i området körde i skytteltrafik. De hade fullt upp hela dagen, tillägger Richard Karlsson.
Vissa förare försökte utan framgång att prata sig ur situationen.
– Någon viftade med ett intyg från en däcktillverkare att däcken var godkända men att märkning saknades. Någon annan skyllde på fordonsansvarig på åkeriet. Men i det sistnämnda fallet så är det ju faktiskt inte fordonsansvarig som eventuellt hamnar i diket eller krockar, det är föraren och därför landar straffansvaret förutom på ägaren/fordonsansvarig också på föraren.
Polisen hittade mer än icke godkända vinterdäck och vägavgifter i onsdags.
– Någon körde utan bilbälte, en annan pratade i mobiltelefon och sedan hittade vi även bristfällig lastsäkring, avrundar Richard Karlsson.