Att ICA Sverige använder tågtransporterna mellan Borlänge och Luleå möjliggörs genom ett samarbete med bland annat SSAB (ICAs tågtransporter mellan Borlänge och Luleå möjliggörs via ett samarbete mellan ICA, SSAB, Logs, Maserfrakt, Green Cargo och Kyl- och Frysexpressen Nord) som idag använder sträckan för att transportera gods i södergående riktning.
Tack vare samarbetet kan ICA Sverige använda spårkapacitet för transporter av livsmedel i norrgående riktning. Bytet till tågtransporter startade söndagen den 11:e oktober och har så här långt gått enligt förväntan.
Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.
– Inom ICA arbetar vi ständigt med att minska klimatpåverkan från våra transporter och att vi nu transporterar större volymer via tåg är ett konkret resultat av detta. Att använda outnyttjad spårkapacitet istället för lastbilar mellan Borlänge och Luleå innebär inte enbart stora vinster för klimatet utan är också ett kostnadseffektivt transportsätt som gynnar alla parter, säger hon.
ICA har under lång tid arbetat med optimering av sina transporter, både ur ett hållbarhets- och effektiviseringsperspektiv, bland annat genom att överföra vägtransporter till järnväg och sjöfart i så stor utsträckning som möjligt. I ICAs bränslestrategi är målet att alla ICA Gruppens vägtransporter ska vara fossilfria till år 2030 i Sverige, i storstadsregionerna ska detta uppnås redan 2025.