Trafikpolis Ylva Frohm och bilinspektör Jonas Nordin i Västerås yrkestrafikgrupp arbetar kvällspasset på kontrollplats Karleby den 28 december. De tar in ett tyskt trailerekipage för rutinkontroll. Trailern är tom och föraren visar upp två fraktsedlar på gods från Tyskland till Västerås. Inledningsvis verkar allt vara i sin ordning.
Det är när Jonas Nordin tittar på kör- och vilotiderna som det inte ser rätt ut.
– Jag ser att föraren har kört fordonet i Sverige avsevärt längre än om han bara hade gjort den redovisade transporten. När jag talar med honom tar han fram ytterligare två fraktsedlar, men fortfarande går det inte ihop så han får istället muntligen redogöra exakt för hur han kört sedan han kom in i Sverige, säger Nordin.
Föraren säger att han kom in till Sverige från Tyskland via Danmark och sedan vidare till Helsingborg. Trailern han har med sig in har slutdestination Finland och ställs av i hamnen i Stockholm. Sedan kör han till Rosersberg och kopplar en lastad trailer med gods till Borlänge. I Borlänge ställs den trailern av och föraren kopplar en tredje trailer i Färila med gods till Västerås. När han stoppas av Ylva Frohm, är han på väg till Rosersberg igen för att köra ännu en nationell transport, men här tar det stopp.
Det blev fel redan när föraren kopplade den första trailern i Rosersberg, säger Jonas Nordin.
– För att få börja köra cabotagetransporter måste den inkommande lasten till fullo ha lossats hos slutkunden, men den första trailern ställdes av i hamnen för vidare befordran och lossades alltså inte hos slutkunden, säger han.
Förarens beskrivning av hur och vad han kört väcker frågor om huruvida han och speditören alls känner till cabotagereglerna – eller struntar i dem. Föraren har en förklaring till sitt eget tillkortakommande.
– Han kör i vanliga fall enbart i Tyskland, men på grund av att många chaufförer är lediga, har han fått hoppa in för att köra lite i Sverige. Han har ingen koll alls på regelverket utan körde bara vad speditören sade till honom att köra, säger Nordin.
Jonas Nordin ringer speditören i Tyskland och är lättad över att få tala med någon som kan bra engelska. Allt blir liksom lättare då, säger han.
– De förstod att de hade gjort fel och frågade hur de kunde betala sanktionsavgiften. Banköverföring blev smidigast i det här fallet, eftersom föraren inte hade VISA/Mastercard, säger Nordin.
Förskottet på sanktionsavgiften kom in vid 16-tiden dagen efter varpå klampen låstes upp.
– Det blev inga fler nationella transporter för föraren som istället fick lasta en internationell i Rosersberg till Tyskland. Föraren hoppades hinna hem för att fira nyår med familjen i Tyskland, avrundar Jonas Nordin.
Tyska Spedition Bode kör i huvudsak intermodala transporter och vd Marc-Philipp Bode säger till oss att de inte har problem med cabotage. Men vad var det som hände nu?
– Under julen har vi begränsade avgångar med de tåg och fartyg vi använder vilket stör vårt vanliga system, berättar han.
I det aktuella fallet uppstod problemet när polisen räknade den inkommande transporten från Tyskland som ställdes av i Stockholm som en inrikestransport, något vi missat, fortsätter han.
– Tyvärr hade vi totalt fyra otillåtna cabotagetransporter med det aktuella ekipaget och i framtiden kommer vi att ha detta i åtanke när vi planerar våra transporter under semestertider, avslutar Marc-Philipp Bode.