Den 18 januari blev händelserik för yrkestrafikgruppen i Västerås med ett antal fordon som låstes fast av olika anledningar. En dragbil kom från ett åkeri som rapporterats otaliga gånger. Igår berättade vi om det senaste ärendet åkeriet skapade. Ett otillåtet cabotage igen och byte av ett däck.
Samtidigt som det ovanstående ärendet hanteras, fortsätter man att ta in fler ekipage. Ett är från Litauen, föraren är från Vitryssland. Fraktsedlarna saknar godtagbara uppgifter för att cabotagetransporter ska få utföras. Det blir en sanktion om 40 000 kronor för otillåtet cabotage och i väntan på pengarna, klampas fordonet.
I brist på plats för tunga fordon på kontrollplatsen, tas en rumänsk lätt lastbil in för vägning. Vikten är visar sig vara korrekt.
– Men med denna lättlastare körs det inrikestransporter. Sveriges yrkestrafiklagstiftning kräver ett trafiktillstånd för inrikes transporter som är yrkesmässiga med fordon även under 3,5 ton. Det blir en anmälan om olaga yrkesmässig trafik. Ekipaget klampas tills godset lastas av, säger bilinspektör Roger Ogemar.
När ytterligare ett ekipage tas in, denna gång ett svenskt, som inte har vinterdäck och därför klampas i väntan på däckbyte, börjar tillgången på klampar att tryta.
Kvar på platsen står sedan tidigare den första dragbilen klampad och det gör den tills idag den 20 januari.
– Eftersom föraren saknar kreditkort, måste pengarna föras över på annat sätt och idag syntes pengarna på kontot. Vi har meddelat åkeriet detta och speditören skickar en annan dragbil från Hallstavik för att hämta trailern ikväll, avrundar Roger Ogemar.
På kontrollplatsen fortsätter aktiviteterna med både kontroller och personer som lastar av sina överlaster och nya fordon är på väg in för kontroll.