Den 10 november 2020, kommer beskedet att Sandahlsbolagen köper upp Mohlins Åkeri. Vd Susanne Mohlin stiger åt sidan och hennes bror Eddie Mohlin anställs som produktionskoordinator.
Vi talar med en av förarna som är besviken.
– Ända sedan uppköpet har det funnits en ovisshet om vad som sker. Rutter har ändrats och det är rörigt med olika bilar att köra. Endast två gånger fick vi via mejl information, men vi hade velat ha mycket mer. Dessutom är det förare som har kört kanske 20 år som sagts upp medan andra med kortare tid fått stanna, säger han.
Han berättar att det är turerna mellan Skåne upp mot Gävle och Hudiksvall som inte längre ska gå på väg. Söderhamn är emellertid kvar.
I informationen förarna fått, läser vi att redan efter en månad ges beskedet att allt gods från Skåne mot Skellefteå och Luleå snarast ska läggas på tåg liksom en del Umeågods. Det står också att scheman kommer att göras om vilket då kan ge övertalighet av förare på vissa orter. Övertalig personal kommer att erbjudas alternativ på olika orter.
Ytterligare en månad senare kommer information om att man varit i kontakt med Transportarbetareförbundet och gjort en framställan. I informationen medger Sandahlsbolagen att informationen till personalen varit bristfällig, något det finns många olika förklaringar till, men att bandet inte går att backa.
Vi frågar Johan Ebefors, vd Sandahls Goods & Parcel AB, varför förarna sägs upp.
– Vår avsikt är att föra över gods från väg till järnväg. Det har vi varit tydliga med mot personalen redan då vi tillträdde. Då är dessa konsekvenser oundvikliga eftersom vi får övertalighet på vissa orter samtidigt som vi saknar chaufförer på andra orter. Självklart erbjuder vi fortsatt arbete till de chaufförer som bor på orter vi har arbeten, eller om någon är beredd att flytta, säger han.
Sandahlsbolagens erfarenhet är hittills att volymerna på järnväg ökar varför de behöver mer personal på de orter där järnvägsterminalerna finns.
En anledning till uppsägningarna säger du är arbetsbrist. Hur har den uppstått?
– Huvudsakligen uppstår arbetsbrist då personalen bor på ”fel ställen” vid en övergång från väg till järnväg. Viss övertalighet uppstår även då järnvägen är mindre personalintensiv, avrundar Johan Ebefors.